Ρόλοι Χαρακτήρων
Ο ρόλος είναι το πιο σημαντικό –από μηχανικής άποψης– κομμάτι ενός χαρακτήρα: ορίζει τον τρόπο με τον οποίο ο χαρακτήρας αντιμετωπίζει τους κινδύνους, καθορίζοντας τις ζαριές και τις βασικές του ικανότητες.
Εδώ παρουσιάζονται τρεις βασικοί ρόλοι ως τα κύρια αρχέτυπα χαρακτήρων σ’ ένα περιπετειώδες χρονικό: ο Δυνατός, ο Σοφός και ο Πολυμήχανος. Αυτοί οι ρόλοι είναι αρκετά γενικοί ώστε να μπορούν να υποστηρίξουν πληθώρα διαφορετικών χαρακτήρων.
Το βασικό κριτήριο για την επιλογή του ρόλου ενός χαρακτήρα είναι τα γνωρίσματά του.
Δυνατός

Σκληροτράχηλος κι εκπαιδευμένος στη μάχη, ο δυνατός είναι ο χαρακτήρας που πρωτοστατεί στις περιπτώσεις που η πολεμική ικανότητα έχει τον πρώτο λόγο.
Βάση φήμης: 2.000
Κύριο γνώρισμα: Ρώμη
Δευτερεύον γνώρισμα: Κράση ή δεξιοσύνη
- Μπορεί να χρησιμοποιήσει αποτελεσματικά κάθε είδους όπλο ή θωράκιση, μαγικά ή μη.
- Έχει τη μεγαλύτερη αντοχή, όπως και την καλύτερη ζαριά μάχης.
- Εκτελεί πολλαπλές επιθέσεις εναντίον αδύναμων εχθρών (βλ. παρακάτω).
- Η ζαριά αποφυγής του είναι κατά 1 καλύτερη ενάντια σε δηλητήρια, παράλυση ή τρόμο.
Οι δυνατοί είναι συχνά μισθοφόροι, στρατιώτες, απελάτες και ληστές.
Πολλαπλές επιθέσεις
Όταν ένας δυνατός 2ου ή μεγαλύτερου επιπέδου αντιμετωπίζειεκ του συστάδην αδύναμους εχθρούς (που είναι όλοι τους 1ου ή μικρότερου επιπέδου), μπορεί σε κάθε γύρονα τους επιτίθεται μία φορά για κάθε επίπεδο που διαθέτει. Αυτές τις επιθέσεις τις εκτελεί πάντοτε σαν δυνατός 1ου επιπέδου (με ζαριά μάχης 6+).
Σοφός

Ο σοφός μπορεί να εκτελέσει ξόρκια, είναι όμως ευάλωτος στη μάχη.
Βάση φήμης: 2.500
Κύριο γνώρισμα: Νόηση
Δευτερεύον γνώρισμα: Πνεύμα
- Ο σοφός μπορεί να εκτελέσει ξόρκια. Αυτά τα ξόρκια τα συλλέγει και τα καταγράφει κατά κανόνα στο γριμόριό του. Τα διάφορα ξόρκια περιγράφονται στο πέμπτο κεφάλαιο.
- Είναι ευάλωτος στη μάχη καθώς έχει τη χειρότερη ζαριά μάχης, όπως και τη μικρότερη αντοχή.
- Δεν χρησιμοποιεί ασπίδες, ενώ από τις πανοπλίες αξιοποιεί μόνο τις ελαφριές, κι από αυτές μονάχα τις μη-μαγικές.
- Δεν μπορεί να χειριστεί αποτελεσματικά τα βαριά αγχέμαχα όπλα. Όσον αφορά τα μαγικά όπλα, τα μόνα που μπορεί να αξιοποιήσει είναι οι ράβδοι, τα εγχειρίδια και οι σφενδόνες.
- Μπορεί να χρησιμοποιήσει διάφορα μαγικά αντικείμενα όπως περγαμηνές, ραβδιά και ράβδους.
- Η ζαριά αποφυγής του είναι κατά 1 καλύτερη όταν αντιστέκεταισεκάθε είδους ξόρκια (ακόμη και από μαγικά ραβδιά κτλ.)ή σε επιθέσεις στο μυαλό.
Οι σοφοί συνήθως προέρχονται από επαγγέλματα όπως θεραπευτής, λόγιος, σαμάνος, ιερέας ή εξορκιστής.
Πολυμήχανος

Ο πολυμήχανος, ευέλικτος κι επιτήδειος, αντιμετωπίζει τους κινδύνους με την πονηριά και την οξυδέρκειά του, επιστρατεύοντας τεχνάσματα. Μπορεί να πολεμήσει αν είναι απαραίτητο, προτιμά όμως την απάτη και τις σκιές.
Βάση φήμης: 1.500
Κύριο γνώρισμα: Δεξιοσύνη
Δευτερεύον γνώρισμα: Νόηση
- Ο πολυμήχανος μπορεί να επιχειρήσει εξειδικευμένα τεχνάσματα που απαιτούν πονηριά κι επιδεξιότητα.
- Μπορεί να επιτεθεί πισώπλατα σε ανύποπτους εχθρούς προκαλώντας τους καίρια χτυπήματα.
- Μπορεί να αξιοποιήσει κάθε είδους όπλο, ενώ από θωρακίσεις αξιοποιεί μονάχα ελαφριές πανοπλίες και σκουτάρια.
- Η ζαριά αποφυγής του είναι κατά 1 καλύτερη ενάντια σε κάθε είδους παγίδες και δηλητήρια.
Οι πολυμήχανοι απαντώνται στα περισσότερα επαγγέλματα, μα συχνότερα ως τσαρλατάνοι, τροβαδούροι, τυμβωρύχοι ή κλέφτες.
Πισώπλατο χτύπημα
Αν ο πολυμήχανος χτυπήσει πισώπλατα και με αγχέμαχο όπλο κάποιον αντίπαλο ο οποίος δεν τον έχει αντιληφθεί καθόλου, κερδίζει συνολικά +2 στην επίθεσή του, αγνοεί την ασπίδα του αντιπάλου και επίσης διπλασιάζει τη ζαριά ζημιάς του. Για κάθε 4 επίπεδα του πολυμήχανου, ο πολλαπλασιαστής της ζημιάς αυξάνεται (δηλαδή τριπλάσια ζημιά στο 5ο και τετραπλάσια στο 9ο επίπεδο). Τυχόν τροποποιήσεις στη ζημιά (λόγω ρώμης, μαγείας κτλ.) προστίθενται μετά τον πολλαπλασιασμό της ζαριάς ζημιάς.
Τεχνάσματα του πολυμήχανου
Τα τεχνάσματα είναι ειδικές ικανότητες που μπορεί να επιστρατεύσει ο πολυμήχανος λόγω της πονηριάς και της εκπαίδευσής του. Αφορούν εξαιρετικά κατορθώματα, πέρα από το συνηθισμένο. Για παράδειγμα, αν και όλοι οι χαρακτήρες μπορούν να επιχειρήσουν να κινηθούν αθόρυβα, ο πολυμήχανος διαθέτει επιπλέον μία ειδική ζαριά ικανή να τον καταστήσει τελείως αθόρυβο.
Η επιτυχία ενός τεχνάσματος δεν είναι εγγυημένη, αλλά κρίνεται από μια ζαριά τεχνάσματος που εκτελείται με ένα ζάρι. Η ζαριά αυτή βελτιώνεται καθώς ο πολυμήχανος αποκτά επίπεδα. Το 6 στη ζαριά τεχνάσματος θεωρείται πάντοτε αποτυχία.
Πολυμήχανοι πολύ υψηλού επιπέδου μπορούν να έχουν ζαριά τεχνάσματος 1-6. Σε αυτή την περίπτωση το 6 συνεχίζει να θεωρείται αποτυχία, ωστόσο δίνεται στον πολυμήχανο και μια δεύτερη ευκαιρία: θα αποτύχει μονάχα αν φέρει και δεύτερο εξάρι.
Καθώς τα περισσότερα τεχνάσματα απαιτούν ακρίβεια και ευκινησία, δεν μπορούν να εκτελεστούν αν ο πολυμήχανος φορά πολεμικό κράνος ή αν μεταφέρει εξοπλισμό που του προκαλεί περισσότερο από ανεκτή επιβάρυνση.
Περιγραφή των τεχνασμάτων
Παρακάτω περιγράφονται τα τεχνάσματα και ο τρόπος λειτουργίας τους. Τα τεχνάσματα του πολυμήχανου περιλαμβάνουν τα εξής:
- Αθόρυβη κίνηση
- Αναρρίχηση
- Αντίληψη θορύβων
- Εντοπισμός / Αφοπλισμός μηχανισμού
- Εξαφάνιση στις σκιές
- Λαθροχειρία
- Χρήση μαγικού αντικειμένου
Αθόρυβη κίνηση: Ο πολυμήχανος μπορεί, φέρνοντας μια ζαριά τεχνάσματος, να κινηθεί προσεκτικά χωρίς να προκαλέσει απολύτως κανένα θόρυβο. Αυτό δημιουργεί πολύ καλές συνθήκες ώστε να περάσει από κάπου απαρατήρητος ή να αιφνιδιάσει έναν εχθρό, δεν σημαίνει όμως ότι δεν μπορεί κάποιος να τον δει ή να τον αντιληφθεί με άλλο τρόπο.
Αναρρίχηση: Ο πολυμήχανος γνωρίζει πώς να αναρριχάται σε δύσκολες επιφάνειες, όπως πετρόχτιστους τοίχους ή απότομους γκρεμούς, με ταχύτητα στο 1/5 της κίνησής του.
Για κάθε 10 μέτρα τέτοιου είδους δύσκολης αναρρίχησης υπάρχει πιθανότητα πτώσης 1 στις 6, την οποία ο πολυμήχανος μπορεί να αποφύγει φέρνοντας μια ζαριά τεχνάσματος.
Αντίληψη θορύβων: Ο πολυμήχανος μπορεί να χρησιμοποιήσει τη ζαριά τεχνάσματός του για να αντιληφθεί και να αναγνωρίσει θορύβους με επιτυχία (οι άλλοι χαρακτήρες έχουν κατά βάση πιθανότητα μόνο 1 στις 6). Όταν κάποιος επιχειρεί να εντοπίσει θορύβους, πρέπει να αφουγκράζεται σε σιγή για τουλάχιστον 3 λεπτά.
Εντοπισμός / Αφοπλισμός μηχανισμού: Περίπλοκοι μηχανισμοί όπως κλειδαριές ή μικρές μηχανικές παγίδες μπορούν να αφοπλιστούν αθόρυβα από τον πολυμήχανο. Απαιτείται μια ζαριά τεχνάσματος, αλλά και κατάλληλα εργαλεία παραβίασης.
Σε περίπτωση που τέτοιοι μηχανισμοί είναι κρυμμένοι σε αντικείμενα, εντοπίζονται μετά από προσεκτική εξέταση και μια επιτυχή ζαριά τεχνάσματος.
Όταν ένας πολυμήχανος αποτυγχάνει στο ξεκλείδωμα ή τον αφοπλισμό, σημαίνει ότι δεν έχει επαρκή ικανότητα για να τα καταφέρει στη συγκεκριμένη περίπτωση: δεν μπορεί να δοκιμάσει ξανά στο συγκεκριμένο μηχανισμό, έως ότου κερδίσει ένα νέο επίπεδο.
Η διαδικασία του αφοπλισμού ή του εντοπισμού διαρκεί περίπου 3 λεπτά.
Εξαφάνιση στις σκιές: Ο πολυμήχανος μπορεί να γίνει πρακτικά αόρατος, εκμεταλλευόμενος τις σκιές και το περιβάλλον γύρω του. Απαιτείται μια επιτυχής ζαριά τεχνάσματος. Προκειμένου ωστόσο να διατηρήσει την κάλυψή του, θα πρέπει να παραμένει ακίνητος.
Λαθροχειρία: Ο πολυμήχανος μπορεί, φέρνοντας μια ζαριά τεχνάσματος, να εκτελέσει κάποιο κόλπο που απαιτεί επιτήδεια χρήση των χεριών. Αυτό δεν αφορά μόνο ταχυδακτυλουργικά κόλπα με νομίσματα, αλλά και το κλέψιμο σε τυχερά παιχνίδια ή το ξάφρισμα κάποιας τσέπης.
Αν η ζαριά τεχνάσματος αποτύχει για περισσότερο από μία μονάδα (ή, σε κάθε περίπτωση, με 6), ο πολυμήχανος θα πιαστεί στα πράσα.
Χρήση μαγικού αντικειμένου: Ο πολυμήχανος μπορεί, φέρνοντας μια ζαριά τεχνάσματος, να χειριστεί μαγικά αντικείμενα που κανονικά χρησιμοποιούνται μόνο από το σοφό. Αυτό αφορά αντικείμενα όπως μαγικές ράβδους και ραβδιά και, από το 7ο επίπεδο κι έπειτα, περγαμηνές ξορκιών.
Σε περίπτωση που η ζαριά τεχνάσματος αποτύχει με 6, το αντικείμενο θα χρησιμοποιηθεί λανθασμένα, έχοντας αναπάντεχα (και συχνά ανεπιθύμητα) αποτελέσματα.
Τυχοδιωκτικές κομπανίες
Στα περισσότερα παιχνίδια ρόλων, η παράδοση θέλει τους χαρακτήρες των παικτών να συνεργάζονται μεταξύ τους δημιουργώντας ομάδες. Στα περιπετειώδη σκηνικά του Κ&Κ, η τυχοδιωκτική κομπανία εκτός από παράδοση είναι και αναγκαιότητα. Οι κίνδυνοι είναι πολλοί για τον μοναχικό τυχοδιώκτη. Μέσω της συνεργασίας των διαφορετικά εξειδικευμένων ρόλων όμως, η ομάδα αυξάνει σημαντικά τις πιθανότητες επιβίωσής της απέναντι στις διάφορες προκλήσεις.
Μία ισορροπημένη κομπανία συνήθως περιλαμβάνει αρκετούς δυνατούς ικανούς να προστατέψουν την ομάδα από εχθρούς, κάποιους σοφούς που διαθέτουν μαγεία (η οποία είναι χρήσιμη σε πολλές περιπτώσεις), καθώς και έναν τουλάχιστον πολυμήχανο, που εκτός από ευέλικτος στη λειτουργία του είναι και ιδανικός ως ανιχνευτής.
Ο αριθμός των μελών μιας κομπανίας εξαρτάται από διάφορους πρακτικούς παράγοντες εντός και εκτός παιχνιδιού. Τέτοιοι είναι η διαθεσιμότητα παικτών, το είδος και το μέγεθος των κινδύνων, η μοιρασιά των λαφύρων, η ανάγκη διακριτικής κίνησης στον λαβύρινθο, κ.α.
Εύλογα λοιπόν συμπεραίνει κανείς, πως η κομπανία των παικτών μάλλον δεν είναι και η μοναδική στο χρονικό: όπου υπάρχουν τυχοδιώκτες είναι λογικό να οργανώνονται σε αντίστοιχες ομάδες, ενίοτε ανταγωνιστικές μεταξύ τους. Οι πιο ξακουστές από τις κομπανίες έχουν επίσημη ονομασία, χαίρουν αναγνώρισης από τις τοπικές αρχές και συνήθως διαθέτουν και κάποιο διακριτικό σύμβολο ή φλάμπουρο.