Λογαριασμός Μέλους

Back to Top

Unearthed Arcana Class Feature Variants

Προσπερνώντας το Unearthed Arcana: Fighter, Rogue and Wizard (καθώς όλες οι επιλογές έχουν αναθεωρηθεί ήδη στο Unearthed Arcana: Psionics Revisited) σε αυτό το άρθρο της σειράς Unearthing Arcana, θα δούμε μία από τις ωραιότερες παραδώσεις των D&D 3.5 και Pathfinder, να τρυπώνει και στη 5η έκδοση. Μιλώ φυσικά για τα Class Feature Variants, επιλογές δηλαδή που επιτρέπουν την ανταλλαγή ήδη υπάρχων σταθερών class features, για νέες εξειδικεύσεις. Κάτι που παλαιότερα ήταν το status quo, o ερχομός των variants την 5η έκδοση δίνει μια φρέσκια ιδέα για customization του χαρακτήρα. Ταυτόχρονα στο ίδιο πακέτο Unearthed Arcana, γίνεται μια προσπάθεια να ανανεωθούν κάποια class και να τους δοθεί η ευκαιρία να σταθούν ισάξια δίπλα στα πιο δυνατά τους αδέρφια.

Όπως σε όλα τα άρθρα της σειράς, τα features θα αναλύονται με τα ακόλουθα χρώματα:
Κόκκινο: Κακό, αδύναμο ή δυσλειτουργικό
Πορτοκαλί: Οκ σε μερικές περιπτώσεις
Πράσινο: Καλό και χρήσιμο
Μπλέ: Πολύ δυνατό και ίσως πάνω από το μέσω όρο των αντίστοιχων features

Illustration από senfeng chen

Γενικές Επιλογές

Proficiency Versatility: Όποτε παίρνεις Ability Score Improvement μπορείς να αλλάξεις και ένα skill proficiency. Απλό και καλό, ιδιαίτερα για νέους παίκτες που δεν ξέρουν αρχικά πως λειτουργούν τα skill και διαλέγουν ό,τι νάνε γιατί βιάζονται να παίξουν.

Spell Versatility (Bard, Ranger, Sorcerer, Warlock): Ανά long rest μπορείς να αλλάξεις ένα spell ή cantrip που ξέρεις. Ένα μεγάλο πρόβλημα αυτών των class είναι πως διαλέγουν λίγα ξόρκια τα οποία δεν αλλάζουν, οπότε επιλέγουν μόνο all-around επιλογές. Ο τρόπος να το φτιάξεις ΔΕΝ είναι να τους κάνεις ίδιους ουσιαστικά με τους prepared casters!

Cantrip Versatility (Cleric, Druid, Wizard): Κάθε φορά που παίρνεις επίπεδο, μπορείς να αλλάξεις ένα cantrip. Καλό συναίσθημα το να μη δένεσαι με μια λάθος επιλογή, σε συχνότητα που είναι λογική.

Martial Versatility (Fighter, Paladin, Ranger): Σε παρόμοια σκέψη με τα παραπάνω, σε κάθε επίπεδο μπορείς να αλλάξεις Fighting Style. Πολλές φορές οι φίλοι μας πολεμιστές είναι διχασμένοι σε αυτή την επιλογή και τώρα μπορούν να δοκιμάσουν τι του ταιριάζει καλύτερα.

Spells (Bard, Cleric, Druid, Paladin, Ranger, Sorcerer, Warlock, Wizard): Παρότι το πακέτο δεν έχει νέα ξόρκια, έχει γίνει η απόφαση αρκετά ήδη υπάρχων, να μοιραστούν σε περισσότερα spell lists. Class που χρειάζονταν περισσότερες επιλογές τις παίρνουν, ενώ άλλα παίρνουν spells που ήταν χαρακτηριστικά στις λίστες τους σε παλαιότερες εκδόσεις.

Combat Style Options

Blind Fighting: Όταν παλεύεις αόρατες απειλές δεν έχεις disadvantage για να χτυπήσεις. Πολύ συγκεκριμένο, αλλά εκεί που θα το χρειαστείς θα σου σώσει τον κ… θα κάνει τη διαφορά.

Interception: Ίδιο με το Protection μόνο που κόβει 1d10 + proficiency ζημιά, αντί να δίνει disadvantage. Καλό μόνο αν μοιράζει εύκολα disadvantage to group, αλλιώς καλύτερα να μείνεις με το Protection.

Thrown Weapon Fighting: Σου επιτρέπει να τραβάς το επόμενο όπλο για πέταμα πάνω στην επίθεση και ανεβάζει τη ζημιά σε όλα του είδους κατά 1. Ολόκληρο weapon style για να ισοφαρίσεις με τον διπλανό που απλά κρατά Longbow. Δυστυχώς όχι.

Unarmed Fighting: Οι γροθιές σου κάνουν 1d6 + Strength modifier ζημιά μόνιμα και με κάθε πετυχημένο grapple πετάς και 1d4 επιπλέον ζημιά. Ενδιαφέρον επιλογή, αλλά μην ξεχνάμε ότι πετάς ένα weapon style για να ισοφαρίσεις γροθιές με όπλα. Ωραίο σαν γεύση, αλλά εφόσον ποτέ τα χέρια δε μετρούν σαν μαγικά, σκούρα τα πράγματα μετά το 6ο με 7ο επίπεδο.

Illustration από caiomm

Barbarian

Survival Instincts: Αφήνοντας το Danger Sense, παίρνεις διπλό proficiency σε Animal Handling, Medicine, Nature, Perception, ή Survival. Όνειρο για όποιον προτιμάει λίγες παγίδες ή μάχες με μάγους στο πιάτο του!

Instinctive Pounce: Αφήνοντας το Fast Movement, μπορείς σαν reaction να πας μέσα στη μούρη όποιου ήρθε στα 15ft από εσένα (χωρίς attack of opportunity). Τις μισές φορές απλά θα πας κοντά για να σε κοπανήσουν στα καπάκια. Ίσως να έχει χρήσεις το ότι μπορείς να το κάνεις και προς συμμάχους, για καλύτερη θέση στη μάχη.

Bard

Magical Inspiration: Το bardic inspiration πλέον μπαίνει και στη θεραπεία ή ζημιά ξορκιών. Καθόλου κακό επιπλέον feature, που δεν καλύπτει τις άλλες χρήσεις σε δύναμη.

Cleric

Channel Divinity (Harness Divine Power): Σαν bonus action παίρνεις πίσω ένα 1ου επιπέδου spell slot. Για άλλη μια φορά η WotC ξέχασε ότι ο κόσμος παίζει και πάνω από το 5ο επίπεδο, όπου το feature ξεκινά να γίνεται άχρηστο.

Blessed Strikes: Αντικαθιστώντας το Divine Strike ή Potent Spellcasting που όλοι οι cleric παίρνουν στο 8ο επίπεδο, έρχεται ένα feature που ενώνει τα δύο. Όποτε χτυπάς με όπλο ή ξόρκι κάνεις και επιπλέον 1d8 radiant ζημιά. Καλό αφού βρίσκει γενικότερη χρήση και από τα δύο που αντικαθιστά.

Illustration από tomasz chistowski

Druid

Wild Companion: Καίγοντας μία χρήση του Wild Shape, μπορείς να κάνεις το ξόρκι Find Familiar και να φέρεις μια fey έκδοση. Εφόσον δεν κρατά για πολύ, συνήθως θα το χρησιμοποιούσες για να βρεις πληροφορίες, κάτι που ο druid κάνει ο ίδιος παίρνοντας τη μορφή που θέλει.

Fighter

Fighting Style (Superior Technique): Το πρώτο από τα μοναδικά fighting style που παρουσιάζονται για κάθε class σε αυτό το Unearthed Arcana. Η επιλογή αυτή σου δίνει μία από τις μανούβρες του Battle Master και 1d6 superiority die (που δε μεγαλώνει ποτέ). Ίσως μερικές μανούβρες να αξίζουν, αλλά το ένα μόνο superiority die είναι πολύ περιοριστικό.

Maneuver Versatility: Μάθαμε τι σημαίνει versatility πια. Ανά επίπεδο εδώ αλλάζεις μανούβρα.

Maneuver Options

Ambush: Μπορείς να βάλεις superiority die σε Stealth checks και Initiative. Χρήσιμες επιλογές και οι δύο συνήθως.

Bait and Switch: Αλλάζεις θέσεις με ένα διπλανό σύμμαχο σαν reaction (χωρίς attack of opportunity) και του δίνεις AC ίσο με ότι φέρεις στο superiority die σου. Φανταστικό το να διαλέγεις που θα πέσει η ζημιά στη μάχη κάνοντας σβούρες.

Brace: Όταν έρθει αντίπαλος κοντά, σαν reaction τον κοπανάς και παίρνεις το superiority die στη ζημιά. Το να κλέβεις στα attack of opportunity έγινε επίσημο και με reach όπλο + Stand Still ακυρώνεις τους γύρους αντιπάλων!

Restraining Strike: Μετά από πετυχημένο χτύπημα σαν bonus action κάνεις grapple. Το superiority die μπαίνει στο Athletics check σου και αν τον τσακώσεις ο στόχος σου γίνεται restrained. Ωραιότατη επιλογή για όποιον παλεύει με ένα χέρι ελεύθερο για να τσακώνει κόσμο.

Silver Tongue: Μπορείς να βάλεις superiority die σε Persuasion και Deception checks. Τώρα γιατί αυτό είναι πολεμική μανούβρα ένας θεός ξέρει.

Snipe: Σαν bonus action μπορείς να κάνεις ένα ranged attack βάζοντας το superiority die στη ζημιά. Φοβερό για τοξότες, ενώ τα thrown weapons κάνουν καλή ζημιά και για τους πολεμιστές από κοντά.

Studious Eye: Μπορείς να βάλεις superiority die σε Insight και Investigation checks. Τουλάχιστον εδώ μπορείς να δικαιολογίσεις ότι ένας πολεμιστής πρέπει να προσέχει το περιβάλλον όταν παλεύει. Τι; Δεν πάει στο Perception; !@#$

Illustration από Rhineville

Monk

Monk Weapons: Μπορείς πλέον να διαλέξεις κάμποσα όπλα να θεωρούνται monk weapons για εσένα. Όχι πια πάσα σε μαγικά αντικείμενα επειδή δεν είναι του στυλ σου! Αν υπήρχαν και καλοί τρόποι να πάρεις proficiency σε αυτά χωρίς multiclassing

Ki-Fueled Strike: Αν ξοδέψεις ki σαν κομμάτι ενός action σου, μπορείς σαν bonus action να ρίξεις και μια κλοτσιά. Λίγες εφαρμογές, αλλά δίνει μια ανάσα ζωής στο Way of the Four Elements.

Ki Feature (Distant Eye): Για 1 ki δεν παίρνεις disadvantage από long range. Τώρα μπορείς να πετάς μαχαιράκια και στα 60ft! Εντωμεταξύ ο τοξότης δίπλα σου έχει λυθεί στο γέλιο.

Ki Feature (Quickened Healing): Για 2 ki, σαν action θεραπεύεις ένα martial die ζημιά. Στο 20ο επίπεδο είναι 1d10. Ευχαρίστησε τη WotC για το δώρο της και βάλτο στο ράφι που δεν κοιτάς ποτέ, βγάζοντάς το μόνο όταν επισκέπτεται.

Paladin

Fighting Style (Blessed Warrior): Μαθαίνεις δύο cantrip του Cleric που τα αλλάζεις και σε κάθε επίπεδο. Υπάρχουν μερικές επιλογές που θα σε έκαναν πολύ χαρούμενο, ενώ μπορείς και εσύ πλέον να κάνεις Guidance κάθε φορά που βήχει κάποιος.

Channel Divinity (Harness Divine Power): Ίδιο με του cleric. Υπάρχουν πολύ καλύτερες χρήσεις για το Channel Divinity.

Illustration από lily abdullina veshtar

Ranger

Deft Explorer: Αντί του Natural Explorer στα επίπεδα 1, 6 και 10 διαλέγεις μία από τις ακόλουθες επιλογές:

  • Canny: Παίρνεις ένα νέο skill proficiency με expertise και δύο γλώσσες. Ισοδύναμο με κάποια feat.
  • Roving: Το speed σου ανεβαίνει κατά 5 και παίρνεις climbing speed και walking speed. Απερίγραπτα χρήσιμο.
  • Tireless: Σαν action παίρνεις 1d10+wisdom modifier temporary hp (Wisdom φορές τη μέρα), ενώ πλέον πετάς exhaustion από πάνω σου με short rest. Δίνει πολύ ανθεκτικότητα που έλειπε στον ranger.

Favored Foe: Πετώντας το μελλοντικό Favored Enemy, μπορείς από το 1ο επίπεδο να κάνεις Hunter’s Mark που δε σου τρώει το concentration (Wisdom φορές τη μέρα). Δεδομένου ότι το Favored Enemy είναι άχρηστο συνήθως, μία φοβερή ανταλλαγή.

Fighting Style (Druidic Warrior): Μαθαίνεις δύο cantrip του druid που τα αλλάζεις και σε κάθε επίπεδο. Εδώ η λίστα είναι κάπως χειρότερη και δεν αξίζει τόσο.

Spellcasting Focus: Πλέον μπορείς να πάρεις druidic focus. Δεν ανοίγει και κάποιο φοβερό αντικείμενο.

Primal Awareness: Αντικαθιστάς το παλιό Primeval Awareness για μια λίστα από χρήσιμα εκτός μάχης ξόρκια που μπορείς να κάνεις μία φορά τη μέρα δωρεάν. Καλύτερο από το original.

Fade Away: Αντί για το Hide in Plain Sight μπορείς να γίνει invisible σαν bonus action μία φορά ανά short rest. Πολύ μέτριο feature αλλά δίνεις κάποιο που είναι επιεικώς άχρηστο σαν αντάλλαγμα, οπότε γιατί όχι.

Ranger Companion Options: Για τον δυσλειτουργικό Beast Master, εδώ προτείνονται εναλλακτικά stat blocks για τον σύντροφό του. Οι προτάσεις είναι πολύ πιο καθαρά γραμμένες, πιο χρήσιμες αφού τις χειρίζεσαι με bonus action και (εφόσον το companion bond συνεχίζει να λειτουργεί) μια γενική βελτίωση που χρειαζόταν πάρα πολύ.

Rogue

Cunning Action (Aim): Αν δεν κουνήσεις για όλο το γύρο σαν bonus action παίρνεις advantage στην επόμενη επίθεση. Χρήσιμο για από απόσταση ή στη μία στο εκατομμύριο περίπτωση, που δεν έπαιρνες sneak attack για κάποιο λόγο.

Illustration από todd ulrich

Sorcerer

Font of Magic (Empowering Reserves): Για 2 sorcery points, παίρνεις advantage σε ένα ability check. Αρκετά ακριβό αλλά μερικές φορές χρειάζεσαι το ψηλό initiative!

Font of Magic (Imbuing Touch): Για 2 sorcery points κάνεις ένα όπλο να θεωρείται magical για ένα λεπτό. Χρήσιμο σε μερικές περιπτώσεις. Όταν χρειάζεται συχνά έχεις ήδη μαγικά όπλα συνήθως.

Font of Magic (Sorcerous Fortitude): Ξοδεύεις x sorcery points και παίρνεις xd4 temporary HP. Εξαιρετικά λίγα για το κόστος τους.

Metamagic (Elemental Spell): Για 1 sorcery point μπορείς να αλλάξεις τον τύπο ζημιάς κάποιου ξορκιού σου. Θα βρει πολύ συχνά χρήση στα ξόρκια ζημιάς.

Metamagic (Seeking Spell): Για 1 sorcery point αγνοείς το cover σε ξόρκια με attack roll. Συνήθως μερικά καλά move action κάνουν το ίδιο.

Metamagic (Unerring Spell): Για 2 sorcery points ξαναρίχνεις ένα χαμένο spell attack roll. Όταν το να αστοχήσεις σημαίνει ότι πήγε τζάμπα ολόκληρο spell slot το κόστος 2 πόντων φαίνεται εξαιρετικά μικρό.

Warlock

Pact Boon (Pact of the Talisman): Το νέο αυτό pact φτιάχνει ένα μπιζού που το δίνεις σε κάποιον να το φορά και όποτε χρησιμοποιεί skill που δεν έχει proficiency ρίχνει επιπλέον 1d4. Συνήθως αυτός που έχει το εκάστοτε skill, επιχειρεί και τις αντίστοιχες κινήσεις και το 1d4 δε θα σε φέρει στο επίπεδό του. Δυστυχώς, δεν έχει και αρκετά υποστηρικτικά Eldritch Invocations ακόμα, που να το δικαιολογούν σαν επιλογή. Βέβαια, ο παίκτης που συνεχώς ακούει το DM να ζητάει skill check και κατευθείαν λέει «α προσπαθώ και εγώ!» ανεξάρτητα με το τι skill είναι, θα αγαπήσει αυτό το pact.

Eldritch Invocations

Bond of the Talisman (12ο επίπεδο, Pact of the Talisman): Μπορείς να μεταφερθείς άμεσα σε όποιον φορά το talisman σου, σαν action. Κακό εντός μάχης, πολύ καλό εκτός.

Chain Master’s Fury (9ο επίπεδο, Pact of the Chain): Σαν bonus action επιτίθεται το familiar σου. Σε αυτά τα επίπεδα συνήθως έχεις κάτι καλύτερο να κάνεις το bonus action σου.

Eldritch Armor (Pact of the Blade): Ουσιαστικά σου δίνει proficiency με όποια πανοπλία ακουμπήσεις, κάτι για το οποίο ήδη κόσμος θυσίαζε ένα επίπεδο σε fighter.

Eldritch Mind (Pact of the Tome): Έχεις advantage στα checks για να κρατήσεις concentration. Ούτως ή άλλως δεν πρέπει να τα ρίχνεις συχνά αυτά στη θέση που είσαι συνήθως!

Far Scribe (5ο επίπεδο, Pact of the Tome): Αποκτάς το Death Note μόνο που αντί να σκοτώνει, στέλνεις μηνύματα σε όποιο όνομα γράψεις… Τεφτέρι με ραβασάκια είχαμε και στο σχολείο!

Gift of the Protectors (9ο επίπεδο, Pact of the Tome): Πλέον το Death Note, σώζει και κόσμο, κάνοντας όποιον έχει το όνομά του μέσα να πέσει στο 1 HP αντί για 0 HP, μια φορά τη μέρα. Η αλήθεια είναι ότι αυτό είναι αρκετά χρήσιμο σε πολλές καταστάσεις.

Investment of the Chain Master (Pact of the Chain): Μία καλή επιλογή για να δυναμώσεις το familiar σου. Το πιο σημαντικό είναι ότι πλέον για τα effects του χρησιμοποιεί το spell DC σου, κάνοντας ικανότητες όπως το δηλητήριο του Imp πολύ χρήσιμες.

Protection of the Talisman (9ο επίπεδο, Pact of the Talisman): Δίνεις 1d4 όποτε αυτός που φορά το talisman κάνει saving throw που δεν έχει proficiency. Ένα μικρό bless χωρίς concentration είναι πάντα ευπρόσδεκτο.

Rebuke of the Talisman (Pact of the Talisman): Όταν χτυπάνε αυτόν που φορά το μπιχλιμπίδι σου τους κάνεις, σαν reaction, Charisma modifier psychic ζημιά και τους σπρώχνεις πίσω. Λίγη ζημιά, αλλά μπορεί να βοηθήσει αρκετά αυτόν που το φορά να ελίσσεται στο πεδίο της μάχης.

Illustration από cha4os

Ένα από τα πιο γεμάτα αλλά και ταυτόχρονα πιο ενδιαφέρον Unearthed Arcana, το Class Feature Variants δίνει πληθώρα νέων επιλογών στα περισσότερα class, ενώ επιχειρεί (με αρκετή επιτυχία) να διορθώσει θέματα ισορροπίας των class. Το συγκεκριμένο πακέτο δε δίνει υπερβολικά δυνατά πράγματα, αλλά εστιάζει στο να δώσει περισσότερες επιλογές και να διαφοροποιήσει λίγο τα class μεταξύ τους με κάτι παραπάνω από απλά μια στρατιά subclasses. Ευτυχώς, πέφτει στην κατηγορία περιεχομένου που είναι αρκετά έτοιμο για να μπει (ή έστω δοκιμαστεί) σε περιπέτειες άμεσα!

Καλό Playtesting!

Γεώργιος Σφενδουράκης
Γεώργιος Σφενδουράκης
Τακτικό μέλος

geosfen1@gmail.com

Ο Γεώργιος Σφενδουράκης έχει φάει στη μάπα 16 χρόνια DMing (έχοντας επιβιώσει dnd με εφήβους), μια κατάρα που δεν περίμενε ποτέ, όταν πήρε το βιβλίο και είπε στους φίλους του «εντάξει θα το διαβάζω αλλά δεν θα τρέχω εγώ τις ιστορίες». Κατέληξε να κάνει DM σε 4-5 γκρουπ την εβδομάδα σε DnD 3.5, 5e, pathfinder, legend of the five rings και Cthulu. Στον ελεύθερό του χρόνο ασχολείται με διάβασμα βιβλίων, μοντελισμό και όλα τα «καλά» πράγματα που σου προωθεί το D&D και μπορούν να δημιουργήσουν μια μαύρη τρύπα στο πορτοφόλι σου.