
Αν και τίποτα στο παιχνίδι δεν εμποδίζει τους παίκτες από το να περνάνε την ώρα τους ασχολούμενοι με ερασιτεχνικούς θεατρινισμούς –αν αυτό τους κάνει να νιώθουν σπουδαίοι– το Κ&Κ έχει γραφτεί έχοντας ως κεντρικό θέμα την επικίνδυνη, περιπετειώδη εξερεύνηση.
Η επικίνδυνη περιπέτεια ανταμείβεται, η επιτυχία όμως δεν είναι δεδομένη ούτε εύκολη και οι χαρακτήρες θα πρέπει να ρισκάρουν τα φτηνά τομάρια τους αν ελπίζουν να πάνε μπροστά.
Σ’ αυτό το παιχνίδι, αν θέλει κανείς να τα βγάλει πέρα, δεν μπορεί να βασιστεί μονάχα στις ικανότητες του χαρακτήρα του. Τα μαθηματικά του παιχνιδιού αποκλείουν ξεκάθαρα μια τέτοια προσέγγιση: το να αντιμετωπίζει κάποιος κάθε κίνδυνο κατά πρόσωπο ελπίζοντας απλά τα ζάρια του να πέσουν ευνοϊκά, δεν αργεί να οδηγήσει σε έναν στατιστικά αναπόφευκτο θάνατο. Το αποτελεσματικό παίξιμο προϋποθέτει προσεκτική προετοιμασία και επιστράτευση πονηριάς και στρατηγικής για να αντιμετωπιστούν οι θανατηφόροι κίνδυνοι. Αυτά είναι και τα κύρια στοιχεία που διαχειρίζονται οι παίκτες για να κάνουν τη διαφορά στο παιχνίδι, και όχι τα στατιστικά των χαρακτήρων τους.
Οι συμβουλές που ακολουθούν θα φανούν χρήσιμες όχι μόνο στους παίκτες, αλλά και στον διαιτητή. Ένας διαιτητής θα πρέπει να κατανοεί ποια είναι τα στοιχεία που καθιστούν δυνατό ένα ενδιαφέρον, στρατηγικό παιχνίδι και να τα έχει κατά νου κατά τη διάρκεια της περιπέτειας, αλλά και όταν στήνει το σκηνικό του χρονικού του: Αποτελεσματική διαιτησία είναι αυτή που δεν παραβλέπει τις στρατηγικές παραμέτρους του παιχνιδιού και έτσι επιβραβεύει και ενθαρρύνει το καλό παίξιμο.
Εξερεύνηση λαβυρίνθων
Η εξερεύνηση των λαβυρίνθων είναι από μόνη της μια τέχνη που απαιτεί έναν συνδυασμό από πολλές διαφορετικές ικανότητες. Μερικές από τις σημαντικότερες περιγράφονται παρακάτω.
Παρατήρηση
Μπορεί ο διαιτητής να προσπαθεί να περιγράψει το περιβάλλον των παικτών παραστατικά, πολλές λεπτομέρειες όμως δεν είναι φανερές χωρίς προσεκτικότερη, συνειδητή εξέταση. Αυτό, σε όρους παιχνιδιού, σημαίνει ότι ο παίκτης θα πρέπει να περιεργαστεί τα στοιχεία του περιβάλλοντος ή να επικεντρώσει κάπου την προσοχή του κάνοντας διευκρινιστικές ερωτήσεις στον διαιτητή: «Η πόρτα έχει λουκέτο;» ή «Τα κόκαλα φαίνεται να είναι ανθρώπινα;» ή «Μυρίζω το υγρό: έχει κάποια μυρωδιά;» Η καλή επίγνωση του περιβάλλοντος θα προσφέρει καινούριες ευκαιρίες, ιδέες και στρατηγικές στην ομάδα.
Ανίχνευση
Σκοπός της ανίχνευσης είναι να αποκτηθούν πληροφορίες για τυχόν κινδύνους ή εχθρούς, χωρίς όμως να γίνει φανερή η παρουσία της ομάδας. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με διάφορους τρόπους, όπως το ψάξιμο για ίχνη ή παγίδες, ή στέλνοντας κάποιον ευκίνητο και αθόρυβο χαρακτήρα σε ρόλο ανιχνευτή. Στη συνέχεια, οι πληροφορίες αυτές μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την εξουδετέρωση ή την παράκαμψη του κινδύνου. Η πιθανότητα η δύναμη των εχθρών να είναι μεγαλύτερη από της ομάδας, σε συνδυασμό με το εγγενές ρίσκο των μαχών, κάνει την ανίχνευση σημαντική.
Χαρτογράφηση
Καλό είναι ένας από τους παίκτες να επιφορτιστεί με την ευθύνη της χαρτογράφησης. Αυτός θα σχεδιάζει τον χάρτη του λαβυρίνθου κατά τη διάρκεια της εξερεύνησης, έτσι ώστε η ομάδα να μη χαθεί και να μπορέσει όταν χρειαστεί να επιστρέψει στην έξοδο. Ορισμένοι μερακλήδες διαιτητές δεν δέχονται να διορθώσουν λάθη στους χάρτες των παικτών, ώστε η πιθανότητα ενός κακοσχεδιασμένου χάρτη να αποτελεί έναν επιπλέον κίνδυνο.
Συγκάλυψη
Όταν κάποιος βρίσκεται σε ένα άγνωστο και επικίνδυνο μέρος, το τελευταίο πράγμα που θέλει είναι να τραβήξει πάνω του ανεπιθύμητη προσοχή. Η πρόκληση θορύβου θα πρέπει να αποφεύγεται όσο είναι δυνατόν, ενώ η χρήση της κάλυψης και του σκοταδιού μπορούν επίσης να βοηθήσουν.
Ρητορεία
Ακόμα κι αν βρεθεί κάποιος πρόσωπο με πρόσωπο με τον εχθρό, ενδεχομένως να υπάρχει πιθανότητα να αποφευχθεί η μάχη. Πολλά από τα πλάσματα που θα συναντήσουν οι παίκτες είναι νοήμονα και ίσως μπορέσει να υπάρξει κάποιου είδους συνεννόηση. Οι έξυπνοι τυχοδιώκτες θα προσπαθήσουν να επωφεληθούν από τέτοιες καταστάσεις επιστρατεύοντας ψεύδη, εκφοβισμό, δωροδοκία, υποσχέσεις, επιχειρήματα ή ό,τι άλλο τους βοηθά σε κάθε περίπτωση.
Μάχη
Όταν οι μάχες δεν μπορούν να αποφευχθούν, καλό είναι να φροντίζει κανείς να τις κάνει όσο πιο ευνοϊκές γίνεται για τον ίδιο. Τακτικές που εκμεταλλεύονται αιφνιδιασμό, παγίδες, τις ιδιαιτερότητες του εδάφους ή τη χρήση ειδικών και μαγικών αντικειμένων, μπορούν να επιστρατευτούν για να αυξήσουν τις πιθανότητες της νίκης ή να καλύψουν μια υποχώρηση.
Υποχώρηση ή παράδοση
Η υποχώρηση είναι πολλές φορές η σοφότερη τακτική. Κάθε γύρος της μάχης ενέχει την πιθανότητα θανάτου ή σοβαρού τραυματισμού και είναι σημαντικό να ξέρει κανείς πότε πρέπει να τρέξει. Πάντα βοηθά το να υπάρχει κάποιο σχέδιο διαφυγής. Οι τακτικές που βοηθούν στην υποχώρηση, διαφέρουν βέβαια ανά περίπτωση. Για παράδειγμα, ίσως χρειαστεί να αφήσει κανείς πίσω το βαρύ σακί με τον θησαυρό για να τρέξει γρηγορότερα από τους διώκτες του ή να πετάξει τροφή για να αποσπάσει την προσοχή ενός πεινασμένου θηρίου.
Η παράδοση στον εχθρό είναι μάλλον το τελευταίο χαρτί που μπορεί κανείς να παίξει για να σώσει το τομάρι του. Οι νοήμονες εχθροί υπολογίζουν φυσικά τη ζωή τους και δεν θα ρισκάρουν άσκοπα αν μπορούν να αποκτήσουν αναίμακτα αυτό που θέλουν.
Ομαδικότητα
Οι επικίνδυνες καταστάσεις απαιτούν συντονισμό και συνεργασία. Οι διενέξεις μεταξύ των μελών της κομπανίας θα πρέπει να περιορίζονται, όσο τουλάχιστον επιτρέπει η απληστία και η παράνοια των τυχοδιωκτών. Συνήθως οι παίκτες εμπιστεύονται ο ένας τον άλλο, αλλά μια κομπανία ενδεχομένως να έχει και ακολούθους των οποίων ο χαρακτήρας και τα κίνητρα δεν είναι πάντοτε γνωστά.
Η κομπανία δεν θα πρέπει να σπάει σε επιμέρους ομάδες, παρά μόνο όταν τα οφέλη μιας τέτοιας στρατηγικής επισκιάζουν το ρίσκο (κάτι που δεν συμβαίνει πολύ συχνά).
Επίσης σημαντικός είναι ο συντονισμός της κομπανίας στην ανάθεση διάφορων δράσεων που πρέπει να εκτελεστούν στον λαβύρινθο, κάτω από την συνεχή πίεση χρόνου που επιβάλουν οι τυχαίες συμπλοκές. Καλό είναι κανείς να μην αδρανεί. Για παράδειγμα, όσο ο πολυμήχανος αφουγκράζεται στην πόρτα, ο σοφός μπορεί να ψηλαφίσει τον τοίχο αναζητώντας μυστικές διόδους, ενώ ο δυνατός, φορώντας τους μαγικούς φακούς της ερυθρόρασης, να μείνει σε επιφυλακή προσέχοντας τον διάδρομο.
Σε γενικές γραμμές, είναι ωφέλιμο να θέτονται ξεκάθαροι στόχοι, οι οποίοι ακολούθως θα επιδιώκονται με τη συντονισμένη συνέργεια των ικανοτήτων του κάθε μέλους της ομάδας.
Πειραματισμός
Σε ένα αρχαίο μέρος γεμάτο μαγεία και μυστικά, δεν είναι όλα αυτό που φαίνονται. Οι τυχοδιώκτες μπορεί να συναντήσουν περίεργα αντικείμενα, φαινόμενα ή πλάσματα. Μέσω προσεκτικού πειραματισμού μπορούν να τα εξιχνιάσουν και ενδεχομένως να τα χρησιμοποιήσουν προς όφελός τους.
Λογιστική εφοδίων
Τρόφιμα, νερό, πυρσοί, διαθέσιμα πυρομαχικά, ξόρκια ή μαγικά αντικείμενα, όπως μαγικά φίλτρα, περγαμηνές και ραβδιά, αποτελούν αναλώσιμα εφόδια που θα πρέπει να ξοδεύονται με σύνεση και οικονομία. Η διαχείριση του βάρους που μεταφέρει η ομάδα, όπως και η αποτελεσματική μεταφορά του θησαυρού (που συχνά είναι αξιοσημείωτου όγκου) είναι επίσης κρίσιμα.
Ονόματα κοινής
d66 | Ανδρικά | Γυναικεία | Τοπωνύμια | ||
(1-3) | (4-6) | (1-3) | (4-6) | ||
11 | Άβαντας | Καββάδης | Αγριππίνα | Άθυρα | Ρωγμή |
12 | Αγαθαρχίδης | Κανδαλανός | Αδαλανή | Άκρη | Σεβαστή |
13 | Αγρίππας | Κέλσος | Αλένα | Αλώνι | Σιδερένια |
14 | Άδρακας | Κόνανος | Αμαζόνα | Ασκιώνη | Καταβύθιση |
15 | Ακύλας | Κόραξ | Άννα | Ασυλία | Σκοτεινή |
16 | Αλλάτιος | Κορβίνος | Αράθεια | Αφθονία | Ερημόκαστρο |
21 | Αμόριος | Κορώνης | Αχερουσία | Σμέρνα | Βαθύς Ρύαξ |
22 | Αμίλκας | Κρατερός | Βέλα | Χαονία | Τανασσός |
23 | Βάρδας | Κροκόδειλος | Δρακάνη | Βίγλα | Ταφόσκαμα |
24 | Βόδαλος | Κύνωψ | Δρουσίλλα | Γέγρυθα | Νέο Ταφόσκαμα |
25 | Ανδρόνικος | Λέων | Θάληστρις | Διχάλα | Τετράπολη |
26 | Δράκων | Λίβερης | Θήρα | Ρίζα | Τριζάγκαθο |
31 | Ελεφήνωρ | Λύτωρ | Θυστρία | Έδρα | Φαναγόρεια |
32 | Ελπήνωρ | Μάζαρις | Καλθρία | Σκύλα | Βδελλότοπος |
33 | Εφιάλτης | Μάρκος | Κορόνα | Εφέδρα | Χάραξ |
34 | Θαύμαντας | Μαχαρινός | Κυδωνία | Θήρα | Χαράδρα |
35 | Θώρδαλος | Νικάνωρ | Λόχρα | Κάρσος | Θηριόπολις |
36 | Θραξ | Κασπάκτωρ | Μύρρα | Σκιερή | Βουρκόλακκος |
41 | Νικάτωρ | Φέλιξ | Ναττία | Κέρας | Πανδοχείον |
42 | Νικηφόρος | Φλάβιος | Όγκμα | Κρατήρας | Πέρασμα |
43 | Ξένος | Φρύγας | Οριώπη | Λιβάδι | Πέτρα |
44 | Πέπελης | Φωκάς | Πενθεσίλεια | Λίμνη | Πορφυρή |
45 | Πετρώνιος | Φωχρίας | Πληξαύρα | Λόγχη | Πρόνοια |
46 | Πρίσκος | Χαλκάνωρ | Σέθρα | Λυκοβούνι | Δοξόμπους |
51 | Πύθιος | Χρυσόχειρ | Στύργα | Μεγάθυρα | Οδεσσία |
52 | Σαούλιος | Κωνστάντιος | Τέφρα | Νάτικον | Ουλή |
53 | Σαργών | Λεόντιος | Τριφάνδρα | Νύσσα | Νύχτα |
54 | Σαυρομάτης | Στιλίχων | Ύλβα | Νερτερία | Άπληκτον |
55 | Σκόπασις | Άτταλος | Χαίρα | Αγκάθι | Μακρινή |
56 | Σκύλης | Ουρανός | Ώχρα | Λιθόκαστρο | Πανοπτία |
61 | Ταρασιανός | Αβέστωρ | Θερμουθαρίν | Δρακόπολις | Μεγαψίς |
62 | Ταράστωρ | Ξιφίας | Λεοντία | Ιλούρατον | Μεδουσιανή |
63 | Ταργίταος | Φλώρος | Δεινομάχη | Γοργιππία | Αλμυρίδα |
64 | Τέρβης | Λυκάων | Φλαβία | Θρυλόριον | Σκυθόπολις |
65 | Τιβέριος | Πορφύρης | Σμερδάνα | Ογριανή | Ταυρική |
66 | Τσαμαδός | Φαβιανός | Βοδίνα | Ξενία | Εμπορική |
Προετοιμασία για περιπέτεια
Πολλές φορές η επιτυχία μιας εξόρμησης κρίνεται πριν ακόμα αυτή ξεκινήσει. Οι παρακάτω συμβουλές αφορούν την προετοιμασία και το σχεδιασμό πριν από την περιπέτεια.
Φήμες και ευκαιρίες
Πρωταρχικό μέλημα των παικτών είναι να αναζητήσουν κάποια ευκαιρία που θα τους οδηγήσει σε πλούτη και δόξα. Η ικανότητα των παικτών να ανιχνεύουν τέτοιες φήμες, αλλά και να τις αξιολογούν, είναι μεγάλης σημασίας. Δεν θα πρέπει να ξεχνά κανείς ότι δεν είναι όλες οι φήμες βάσιμες, ούτε όλες οι ευκαιρίες αυτό που φαίνονται αρχικά. Συνήθως ο ευκολότερος τρόπος να μάθει κανείς τις τοπικές φήμες είναι να κεράσει λίγες γύρες κρασί στο πανδοχείο, πιάνοντας κουβέντα με τους ντόπιους.
Συγκέντρωση πληροφοριών
Οι πληροφορίες κάθε είδους για μια περιοχή και τους κινδύνους της δίνουν σπουδαίο πλεονέκτημα στους παίκτες. Πολλές φορές μια πληροφορία μπορεί να αποδειχθεί απλά βοηθητική, κάποιες άλλες όμως είναι ζωτικής σημασίας, καθώς μπορεί να βοηθήσει στην παράκαμψη θανατηφόρων κινδύνων ή στον τρόπο αντιμετώπισής τους. Οι πληροφορίες αποκτώνται με πολλούς τρόπους, μεταξύ των οποίων η συνομιλία με τους κατοίκους μιας περιοχής, η αναζήτηση σοφών, η δωροδοκία ή και ως ανταμοιβή για την τέλεση κάποιας εξυπηρέτησης.
Εφόδια
Ένα συνηθισμένο λάθος αρκετών αρχάριων παικτών είναι το να επικεντρώνονται μονάχα στον οπλισμό τους, παραβλέποντας ορισμένα σημαντικά εφόδια, όπως εργαλεία, πυρσούς, σκοινιά, σακιά, τροφή και νερό, που είναι εξίσου χρήσιμα για την επιτυχία και την επιβίωση. Η ανάγκη για βαρύ οπλισμό και εφόδια θα πρέπει βέβαια να εξισορροπηθεί με την ανάγκη για κινητικότητα, καθώς η μεταφορά μεγάλου βάρους καθιστά την ομάδα δυσκίνητη.
Ακόλουθοι
Κανείς δεν εγγυάται ότι οι κίνδυνοι και οι εχθροί που καραδοκούν σε μια ανεξερεύνητη περιοχή είναι συγκρίσιμοι με το πλήθος και τη δύναμη της ομάδας των παικτών. Ανάλογα με τις πληροφορίες που θα συγκεντρώσει η ομάδα, μπορεί να κρίνει ότι η εύρεση και η απόκτηση κατάλληλων ακολούθων είναι απαραίτητη σε μια εξόρμηση. Ένα άλλο ζήτημα που προκύπτει είναι η σωστή διαχείριση και ηγεσία των ακολούθων, ο καθένας εκ των οποίων μπορεί να έχει τις απαιτήσεις και τις παραξενιές του.
Eπίλογος
ΕΚΔΙΚΗΤΙΚΗ ΣΠΑΘΗ ΘΑ ΠΕΣΕΙ ΣΤΗΝ ΑΝΟΗΤΗ ΚΕΦΑΛΗ ΕΚΕΙΝΟΥ ΠΟΥ ΘΑ ΠΡΟΣΚΥΝΗΣΕΙ ΤΟΥΣ ΚΑΝΟΝΕΣ ΚΑΙ ΘΑ ΤΟΥΣ ΕΠΙΚΑΛΕΣΤΕΙ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΗΝ ΚΡΙΣΗ ΤΟΥ ΔΙΑΙΤΗΤΗ ΚΑΙ ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΡΟΘΕΣΗΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ. ΤΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ ΚΑΙ ΟΧΙ Η ΤΥΦΛΗ ΤΗΡΗΣΗ ΤΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ. Ο ΤΕΛΙΚΟΣ ΚΑΙ ΑΠΟΛΥΤΟΣ ΚΡΙΤΗΣ ΤΩΝ ΠΑΝΤΩΝ ΣΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟΝ Ο ΔΙΑΙΤΗΤΗΣ. ΑΥΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΠΟΥ ΘΑ ΛΥΓΙΣΕΙ ΤΟΥΣ ΚΑΝΟΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΒΟΥΛΗΣΗ ΤΟΥ ΚΑΙ ΘΑ ΘΕΣΕΙ ΤΑ ΟΡΙΑ ΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥΣ ΔΙΑΜΟΡΦΩΝΟΝΤΑΣ ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ. Ο ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΕΙΝΑΙ Ο ΥΠΕΡΤΑΤΟΣ ΝΟΜΟΣ. ΔΕΝ ΟΦΕΙΛΕΙ ΤΙΠΟΤΑ ΣΕ ΚΑΝΕΝΑΝ ΚΑΙ ΕΧΕΙ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΑΠΑΝΤΑΕΙ ΣΕ ΚΑΘΕ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΜΕ ΑΓΕΝΕΙΣ ΦΡΑΣΕΙΣ, ΟΠΩΣ «ΣΤ’ΑΡΧΙΔΙΑ ΜΟΥ, ΑΣ ΠΡΟΣΕΧΕΣ» Ή «ΤΡΑΒΑ ΣΑΛΤΑ ΚΑΙ ΓΑΜΗΣΟΥ».