Λογαριασμός Μέλους

Back to Top

Call of Cthulhu

Το Call of Cthulhu είναι ένα παιχνίδι ρόλων φαντασίας τρόμου που βασίζεται στην ομώνυμη ιστορία του H. P. Lovecraft και στο σχετικό Μύθο του Κθούλου[1].Το παιχνίδι, που συχνά συντομεύεται ως CoC, εκδίδεται από την Chaosium.Κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1981 και βρίσκεται στην έβδομη έκδοσή του, με διαθέσιμες και ξενόγλωσσες εκδόσεις. Το σύστημα παιχνιδιού του βασίζεται στο Βασικό Παιχνίδι Ρόλων (Basic Role-Playing, BRP) της Chaosium με προσθήκες για το είδος του τρόμου. Αυτές περιλαμβάνουν ειδικούς κανόνες για τη λογική και την τύχη[2].

Gameplay

Setting

Το Call of Cthulhu διαδραματίζεται σε μια πιο σκοτεινή εκδοχή του κόσμου μας, βασισμένη στην παρατήρηση του H. P. Lovecraft (από το δοκίμιό του “Supernatural Horror in Literature”) ότι «Το παλαιότερο και ισχυρότερο συναίσθημα της ανθρωπότητας είναι ο φόβος και το ισχυρότερο είδος φόβου είναι ο φόβος του αγνώστου». Η αρχική έκδοση, που πρωτοεκδόθηκε το 1981, χρησιμοποιεί ως βάση το Βασικό Παιχνίδι Ρόλων και διαδραματίζεται στη δεκαετία του 1920, το σκηνικό πολλών ιστοριών του Λάβκραφτ. Το συμπλήρωμα Cthulhu by Gaslight συνδυάζει τον αποκρυφισμό και το μυστήριο του Χολμς και διαδραματίζεται κυρίως στην Αγγλία κατά τη δεκαετία του 1890. Το Cthulhu Now και το Delta Green διαδραματίζονται σε μια σύγχρονη εποχή της δεκαετίας του 1980 και ασχολούνται με συνωμοσίες. Πρόσφατα settings περιλαμβάνουν το 1000 μ.Χ. (Cthulhu: Dark Ages), τον 23ο αιώνα (Cthulhu Rising) και την Αρχαία Ρώμη (Cthulhu Invictus). Οι πρωταγωνιστές μπορούν επίσης να ταξιδέψουν σε μέρη που δεν ανήκουν σε αυτή τη γη, όπως τα Dreamlands (τα οποία μπορούν να προσεγγιστούν μέσω των ονείρων καθώς και να συνδεθούν φυσικά με τη γη), άλλοι πλανήτες ή τα κενά του διαστήματος. Σύμφωνα με το Lovecraftian θέμα, ο υπεύθυνος του παιχνιδιού ονομάζεται Keeper of Arcane Lore («ο φύλακας»), ενώ οι χαρακτήρες των παικτών ονομάζονται Investigators of the Unknown («ερευνητές»).

Αν και επικεντρώνεται κυρίως στη λογοτεχνία και τον τρόμο του Lovecraft, δεν είναι απαραίτητο να παίζετε στο μύθο του Κθούλου. Το σύστημα περιλαμβάνει, επίσης, ιδέες για παιχνίδια εκτός Lovecraft, όπως η χρήση λαϊκού τρόμου ή των σκηνικών άλλων συγγραφέων και ταινιών τρόμου ή με εντελώς προσαρμοσμένα settings  και πλάσματα από τον gamemaster ή/και τους παίκτες.

Mechanics 

Το CoC χρησιμοποιεί το Βασικό Σύστημα Παιχνιδιού Ρόλων που αναπτύχθηκε για πρώτη φορά για το RuneQuest και χρησιμοποιείται σε άλλα παιχνίδια της Chaosium. Βασίζεται σε δεξιότητες, με τους χαρακτήρες των παικτών να βελτιώνονται στις δεξιότητές τους επιτυγχάνοντας τη χρήση τους για όσο διάστημα παραμένουν λειτουργικά υγιείς και σώφρονες. Δεν κερδίζουν, ωστόσο, hit points και δεν γίνονται σημαντικά δυσκολότεροι στο να σκοτωθούν. Το παιχνίδι δεν χρησιμοποιεί επίπεδα.

Το CoC χρησιμοποιεί κατοστάρια ζάρια (με αποτελέσματα που κυμαίνονται από το 1 έως το 100) για να καθορίσει την επιτυχία ή την αποτυχία. Κάθε στατιστικό παίκτη προορίζεται να είναι συμβατό με την έννοια ότι υπάρχει μια πιθανότητα επιτυχίας για μια συγκεκριμένη ενέργεια δεδομένου ότι ο παίκτης είναι ικανός να κάνει. Για παράδειγμα, ένας καλλιτέχνης μπορεί να έχει 75% πιθανότητα να είναι σε θέση να ζωγραφίσει κάτι (που αντιπροσωπεύεται από το 75 στην ικανότητα Τέχνη) και έτσι η ρίψη ενός αριθμού κάτω από το 75 θα δώσει επιτυχία. Η ρίψη 1⁄5 ή λιγότερο του επιπέδου δεξιότητας (1-15 στο παράδειγμα) θα ήταν μια «ειδική επιτυχία» και θα απέδιδε κάποιο επιπλέον μπόνους που θα καθοριζόταν από τον Keeper. Για παράδειγμα, ο χαρακτήρας του καλλιτέχνη μπορεί να σχεδιάσει ιδιαίτερα καλά ή ιδιαίτερα γρήγορα ή να πιάσει κάποια αφανή λεπτομέρεια στο σχέδιο.

Οι παίκτες αναλαμβάνουν τους ρόλους συνηθισμένων ανθρώπων που παρασύρονται στη σφαίρα του μυστηρίου: ντετέκτιβ, εγκληματίες, λόγιοι, καλλιτέχνες, βετεράνοι πολέμου κ.λπ. Συχνά, τα γεγονότα ξεκινούν αρκετά αθώα, μέχρι που αποκαλύπτονται όλο και περισσότερες από τις παρασκηνιακές ενέργειες. Καθώς οι χαρακτήρες μαθαίνουν όλο και περισσότερα για την πραγματική φρίκη του κόσμου και την ασημαντότητα της ανθρωπότητας, η λογική τους (που αντιπροσωπεύεται από τους «Πόντους λογικής» συντομογραφία SAN), αναπόφευκτα εξασθενεί. Το παιχνίδι περιλαμβάνει έναν μηχανισμό για τον προσδιορισμό του πόσο κατεστραμμένη είναι η λογική ενός χαρακτήρα σε κάθε δεδομένο σημείο – η συνάντηση με τα φρικιαστικά όντα συνήθως προκαλεί την απώλεια πόντων λογικής (“sanity points”). Για να αποκτήσουν τα εργαλεία που χρειάζονται για να νικήσουν τα φρικτά – μυστικιστική γνώση και μαγεία – οι χαρακτήρες μπορεί να καταλήξουν να χάσουν μέρος της λογικής τους, αν και υπάρχουν και άλλα μέσα, όπως η καθαρή δύναμη πυρός ή απλώς η εξυπνάδα των αντιπάλων. Το CoC έχει τη φήμη ενός παιχνιδιού στο οποίο είναι αρκετά συνηθισμένο ένας χαρακτήρας παίκτη να πεθαίνει κάτω από φρικιαστικές συνθήκες ή να καταλήγει σε ψυχιατρείο. Ο τελικός θρίαμβος των παικτών δεν είναι εγγυημένος.

Ιστορία

Η αρχική σύλληψη του Call of Cthulhu ήταν το Dark Worlds, ένα παιχνίδι που είχε ανατεθεί από τον εκδότη Chaosium αλλά δεν εκδόθηκε ποτέ. Ο Sandy Petersen επικοινώνησε μαζί τους σχετικά με τη συγγραφή ενός συμπληρώματος για το δημοφιλές παιχνίδι φαντασίας RuneQuest που διαδραματιζόταν στα Dreamlands του Lovecraft. Ανέλαβε τη συγγραφή του Call of Cthulhu και το παιχνίδι κυκλοφόρησε το 1981[3]. Ο Petersen επέβλεψε τις τέσσερις πρώτες εκδόσεις με μικρές μόνο αλλαγές στο σύστημα. Μόλις έφυγε, την ανάπτυξη συνέχισε o Lynn Willis, o οποίος αναφέρθηκε ως συν-συγγραφέας στην πέμπτη και έκτη έκδοση. Μετά τον θάνατο της Willis, ο Mike Mason ανέλαβε το 2013 τη θέση του line editor του Call of Cthulhu, συνεχίζοντας την ανάπτυξή του με τον Paul Fricker. Μαζί έκαναν τις σημαντικότερες αλλαγές στους κανόνες, περισσότερες απ’ οποιαδήποτε προηγούμενη έκδοση, με αποκορύφωμα την κυκλοφορία της 7ης έκδοσης το 2014[4].

Εκδόσεις

ΈκδοσηΕκδόθηκεΜορφήΣημειώσεις
1η έκδοση1981[5]Συσκευασμένο σετΠεριλαμβάνει ένα δεκαεξασέλιδο (16) Basic Role-Playing βιβλιαράκι μαζί με το βασικό βιβλίο κανόνων.[6]
2η έκδοση1983Συσκευασμένο σετΣυμπεριλαμβάνει ένα μοναδικό βιβλίο κανόνων. Μικρές αλλαγές κανόνων.[7]
3η έκδοση1986Συσκευασμένο σετΧωρίζει τους κανόνες σε δύο διαφορετικά βιβλιαράκια: το  Investigator’s Book και το Keeper’s Book.[8]
4η έκδοση1989Με μαλακό εξώφυλλοΠεριλαμβάνει υλικό από τα βιβλία-επεκτάσεις Cthulhu Companion και Fragments of Fear: The Second Cthulhu Companion.[9]
5η έκδοση1992Με μαλακό εξώφυλλοΗ πρώτη έκδοση που έδωσε credits στον Lynn Willis ως συν-συγγραφέα.[10]
Έκδοση 5.51998Με μαλακό εξώφυλλοΑναδιοργανωμένη και αναβαθμισμένη εκδοχή της 5ης έκδοσης, με νέο εξώφυλλο. Εμφανίζεται ο προσδιορισμός “Edition 5.5” στη σελίδα του τίτλου.[10]
20η επετειακή έκδοση2001Δερματόδετο, σκληρόδετο βιβλίοΕιδική έκδοση δεμένη σε πράσινο δέρμα, με νέο στήσιμο «αρχαίου τόμου».[11][12]
6η έκδοση2004Σληρόδετο, με μαλακό εξώφυλλο, ή ηλεκτρονικό αρχείοΊδιο στήσιμο και υλικό με την 20η Επετειακή Έκδοση.[13]
7η έκδοση2014Σληρόδετο, με μαλακό εξώφυλλο, ή ηλεκτρονικό αρχείοΣημαντικά αναθεωρημένοι κανόνες από τους Paul Fricker and Mike Mason. Νέο εξώφυλλο και έγχρωμο σχέδιο. Η εκτυπωμένη εκδοχή κυκλοφόρησε την άνοιξη του 2016.[14]

Πρώιμες κυκλοφορίες

Για όσους ασχολούνται με την παράδοση των RPG, η πρώτη κιόλας κυκλοφορία του Call of Cthulhu δημιούργησε ένα ολοκαίνουργιο πλαίσιο για το επιτραπέζιο παιχνίδι. Αντί για την παραδοσιακή μορφή που καθιέρωσε το Dungeons & Dragons, η οποία συχνά περιλάμβανε τους χαρακτήρες να περιπλανώνται σε σπηλιές ή σήραγγες και να πολεμούν διαφορετικούς τύπους τεράτων, ο Sandy Petersen εισήγαγε την έννοια του Onion Skin: Συμπληρωματικά στρώματα πληροφοριών και εμφωλευμένα στοιχεία που οδηγούν τους χαρακτήρες των παικτών από φαινομενικά ασήμαντες έρευνες για έναν αγνοούμενο στην ανακάλυψη παγκόσμιων συνωμοσιών για την καταστροφή του κόσμου. Σε αντίθεση με τα προηγούμενα παιχνίδια του, το CoC υπέθετε ότι οι περισσότεροι ερευνητές δεν θα επιβίωναν, ζωντανοί ή υγιείς, και ότι ο μόνος ασφαλής τρόπος για να αντιμετωπιστεί η συντριπτική πλειοψηφία των δυσάρεστων πραγμάτων που περιγράφονται στα βιβλία κανόνων ήταν να το βάλουν στα πόδια. Μια καλά οργανωμένη εκστρατεία CoC θα πρέπει να δημιουργεί στους παίκτες της μια αίσθηση προμηνύματος και αναπόφευκτης καταστροφής. Το ύφος και το περιβάλλον του παιχνιδιού, σε μια σχετικά σύγχρονη χρονική περίοδο, δημιούργησαν μια έμφαση στις πραγματικές συνθήκες, στην έρευνα των χαρακτήρων και στη σκέψη για να αντιμετωπίσει κανείς τα προβλήματα.

Το πρώτο βιβλίο περιπετειών του Call of Cthulhu ήταν το Shadows of Yog-Sothoth. Σε αυτό το έργο, οι χαρακτήρες έρχονται αντιμέτωποι με το βρώμικο σχέδιο μιας μυστικής εταιρείας για την καταστροφή της ανθρωπότητας και το καταδιώκουν, αρχικά, κοντά στο σπίτι τους και στη συνέχεια σε μια σειρά από εξωτικές τοποθεσίες. Αυτό το πρότυπο επρόκειτο να ακολουθηθεί σε πολλές επόμενες εκστρατείες, συμπεριλαμβανομένων των Fungi from Yuggoth (αργότερα γνωστή ως Curse of Cthulhu και Day of the Beast), Spawn of Azathoth, και ίσως την πιο πολυδιαφημισμένη, Masks of Nyarlathotep[15].

Το Shadows of Yog-Sothoth είναι σημαντικό όχι μόνο επειδή αποτελεί την πρώτη δημοσιευμένη προσθήκη στην πρώτη έκδοση του Call of Cthulhu σε κουτί, αλλά επειδή η μορφή του καθόρισε έναν νέο τρόπο προσέγγισης, μιας εκστρατείας (campaign) συνδεδεμένων σεναρίων RPG που περιλαμβάνουν πραγματικά στοιχεία για τους επίδοξους ντετέκτιβ μεταξύ των παικτών που πρέπει να ακολουθήσουν και να συνδέσουν προκειμένου να αποκαλύψουν τις ύπουλες συνωμοσίες. Η μορφή του έχει χρησιμοποιηθεί από κάθε άλλη έκδοση του Call of Cthulhu που αφορά εκστρατεία. Το επίπεδο των σεναρίων του CoC έτυχε καλής υποδοχής από ανεξάρτητους κριτικούς. Το The Asylum and Other Tales, μια σειρά από αυτόνομα άρθρα που κυκλοφόρησαν το 1983, βαθμολογήθηκε συνολικά με 9/10 στο τεύχος 47 του περιοδικού White Dwarf[16].

Το επίπεδο του περιεχόμενου υλικού “ενδείξεων” ποικίλλει από σενάριο σε σενάριο, αλλά έφτασε στο ζενίθ του στις αρχικές συσκευασμένες εκδόσεις των εκστρατειών Masks of Nyarlathotep και Horror on the Orient Express. Μέσα σε αυτά μπορούσε κανείς να βρει σπιρτόκουτα και επαγγελματικές κάρτες προφανώς παραμορφωμένες από χαρακτήρες μη παικτών, αποκόμματα εφημερίδων και (στην περίπτωση του Orient Express) διαβατήρια εποχής στα οποία οι παίκτες μπορούσαν να επισυνάψουν τις φωτογραφίες τους, αυξάνοντας την αίσθηση της εμβάθυνσης. Πράγματι, κατά την περίοδο που παρήχθησαν αυτά τα συμπληρώματα (supplements), οι άλλοι εκδότες ποικίλων campaigns προσπαθούσαν να μιμηθούν την ποιότητα του πρόσθετου υλικού, προσφέροντας συχνά ξεχωριστά πακέτα “πολυτελών” στοιχείων για τις εκστρατείες τους.

Η Chaosium παρείχε πρόσθετα περιβάλλοντα με την κυκλοφορία των Dreamlands, ενός συμπληρώματος σε κουτί που περιείχε πρόσθετους κανόνες που απαιτούνταν για το παιχνίδι στα Dreamlands του Lovecraft, έναν μεγάλο χάρτη και ένα βιβλιαράκι σεναρίων, και του Cthulhu By Gaslight, ενός άλλου σετ σε κουτί που μετέφερε τη δράση από τη δεκαετία του 1920 στη δεκαετία του 1890.

Cthulhu now

Το 1987, η Chaosium εξέδωσε το συμπλήρωμα με τίτλο Cthulhu Now, μια συλλογή κανόνων, συμπληρωματικού υλικού και σεναρίων για το παιχνίδι Call of Cthulhu στο σήμερα. Αυτό αποδείχτηκε ένα πολύ δημοφιλές εναλλακτικό περιβάλλον, σε τέτοιο βαθμό ώστε μεγάλο μέρος του συμπληρωματικού υλικού να περιλαμβάνεται πλέον στο βασικό βιβλίο κανόνων.

Lovecraft Country

Το Lovecraft Country ήταν μια σειρά συμπληρωμάτων για το Call of Cthulhu που κυκλοφόρησε το 1990. Αυτά τα συμπληρώματα επιβλέπονταν από τον Keith Herber και παρείχαν υπόβαθρα και περιπέτειες που διαδραματίζονταν στις φανταστικές πόλεις του Lovecraft, Arkham, Kingsport, Innsmouth, Dunwich και τα περίχωρά τους. Η πρόθεση ήταν να δώσουν στους ερευνητές μια κοινή βάση, καθώς και να επικεντρώσουν τη δράση σε καλά σχεδιασμένους χαρακτήρες με σαφή κίνητρα.

Terror Australis

Κύριο άρθρο: Terror Australis: Cthulhu in the Land Down Under: Call of Cthulhu in the Land Down Under

Το 1987, το Terror Australis: Το 2018, επανεκδόθηκε μια αναθεωρημένη και ενημερωμένη έκδοση του παιχνιδιού του 1987, με περίπου τριπλάσιο περιεχόμενο και δύο νέα παιχνίδια. Απαιτεί το Call of Cthulhu Keeper’s Rulebook (7th Edition) και μπορεί να χρησιμοποιηθεί με το Pulp Cthulhu[18][19][20][21][22].

Πρόσφατη ιστορία

Στα χρόνια μετά την κατάρρευση του συλλεκτικού παιχνιδιού καρτών Mythos (η παραγωγή του σταμάτησε το 1997), η κυκλοφορία των βιβλίων CoC ήταν πολύ σποραδική, με διάστημα έως και ενός έτους μεταξύ των εκδόσεων. Η Chaosium πάλεψε με την παραλίγο χρεοκοπία για πολλά χρόνια προτού τελικά αρχίσει και πάλι την ανοδική της πορεία.

Το 2005 ήταν η πιο πολυάσχολη χρονιά της Chaosium για πολλά χρόνια, με 10 κυκλοφορίες για το παιχνίδι. Η Chaosium άρχισε να εμπορεύεται “μονογραφίες” -μικρά βιβλία από μεμονωμένους συγγραφείς με επιμέλεια και σελιδοποίηση που παρέχεται εκτός του οίκου- απευθείας στον καταναλωτή, επιτρέποντας στην εταιρεία να μετρήσει την ανταπόκριση της αγοράς σε πιθανά νέα έργα. Το εύρος των χρόνων και των τόπων στους οποίους μπορεί κανείς να συναντήσει τη φρίκη του Μύθου διευρύνθηκε επίσης από τα τέλη του 2005 και μετά με την προσθήκη του Cthulhu Dark Ages του Stéphane Gesbert, το οποίο δίνει ένα πλαίσιο για παιχνίδια που διαδραματίζονται στην Ευρώπη του 11ου αιώνα, του Secrets of Japan του Michael Dziesinski για παιχνίδια στη σύγχρονη Ιαπωνία και του Secrets of Kenya του David Conyers για παιχνίδια στην Αφρική του μεσοπολέμου.

Τον Ιούλιο του 2011, η Chaosium ανακοίνωσε ότι θα επανακυκλοφορήσει μια επετειακή έκδοση για τα 30 χρόνια του παιχνιδιού ρόλων CoC 6th Edition [23]. Αυτό το βιβλίο 320 σελίδων διαθέτει χοντρό (3 mm) σκληρό εξώφυλλο από δερματίνη με το μπροστινό εξώφυλλο και τη ράχη σφραγισμένα με χρυσό φύλλο αλουμινίου. Οι εσωτερικές σελίδες είναι τυπωμένες με μαύρο μελάνι, σε ματ καλλιτεχνικό χαρτί 90 gsm. Το δέσιμο είναι ραμμένο με κλωστή, με τετράγωνη πλάτη. Η Chaosium προσέφερε μια μοναδική εκτύπωση αυτής της συλλεκτικής έκδοσης.

Στις 28 Μαΐου 2013, ξεκίνησε μια εκστρατεία crowdfunding στο Kickstarter για την 7η έκδοση του Call of Cthulhu με στόχο 40.000 δολάρια- ολοκληρώθηκε στις 29 Ιουνίου του ίδιου έτους έχοντας συγκεντρώσει 561.836 δολάρια[24] Περιελάμβανε πολύ περισσότερες σημαντικές αναθεωρήσεις από κάθε προηγούμενη έκδοση, ενώ επίσης χώρισε τους βασικούς κανόνες σε δύο βιβλία, ένα Player’s Guide και ένα Keeper’s Guide [4][14]. Τα προβλήματα και οι καθυστερήσεις εκπλήρωσης των Kickstarters για την 7η έκδοση του Call of Cthulhu οδήγησαν τον Greg Stafford και τον Sandy Petersen (που είχαν φύγει και οι δύο το 1998) να επιστρέψουν σε ενεργό ρόλο στην Chaosium τον Ιούνιο του 2015[25].

Τα διαθέσιμα περιβάλλοντα επεκτάθηκαν επίσης με την κυκλοφορία του Cthulhu Through the Ages, ενός συμπληρώματος που περιέχει πρόσθετους κανόνες που απαιτούνται για το παιχνίδι στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, της Mythic Iceland, ενός φουτουριστικού μικρο-συνόλου, και του End Times, όπου τα τέρατα του μύθου προσπαθούν να υποτάξουν ή να καταστρέψουν τον κόσμο.

Άδειες χρήσης

Η Chaosium έχει παραχωρήσει άδειες σε άλλους εκδότες για τη δημιουργία συμπληρωμάτων, παιχνιδιών βίντεο, καρτών και επιτραπέζιων παιχνιδιών που χρησιμοποιούν το σκηνικό και το εμπορικό σήμα Call of Cthulhu. Πολλοί, όπως το Delta Green της Pagan Publishing και το Arkham Horror της Fantasy Flight, έχουν απομακρυνθεί εντελώς από το Call of Cthulhu. Άλλοι αδειούχοι ήταν οι Infogrames, Miskatonic River Press, Theater of the Mind Enterprises, Triad Entertainment, Games Workshop,[26] RAFM, Goodman Games, Grenadier Models Inc. και Yog-Sothoth.com. Αυτά τα συμπληρώματα μπορεί να διαδραματίζονται σε διαφορετικά χρονικά πλαίσια ή ακόμη και σε διαφορετικά σύμπαντα παιχνιδιού από το αρχικό παιχνίδι.

Trail of Cthulhu

Τον Φεβρουάριο του 2008, η Pelgrane Press δημοσίευσε το Trail of Cthulhu, ένα αυτόνομο παιχνίδι που δημιουργήθηκε από τον Kenneth Hite χρησιμοποιώντας το σύστημα GUMSHOE που αναπτύχθηκε από τον Robin Laws[27] Το GUMSHOE έχει σχεδιαστεί ειδικά για να χρησιμοποιείται σε παιχνίδια έρευνας[28].

Shadows of Cthulhu

Τον Σεπτέμβριο του 2008, οι εκδόσεις Reality Deviant Publications δημοσίευσαν το Shadows of Cthulhu, ένα συμπλήρωμα που φέρνει το παιχνίδι Lovecraftian στο σύστημα True20 της Green Ronin[29].

Realms of Cthulhu

Τον Οκτώβριο του 2009, η Reality Blurs δημοσίευσε το Realms of Cthulhu, ένα συμπλήρωμα για το σύστημα Savage Worlds της Pinnacle Entertainment[30].

Delta Green

Η Pagan Publishing δημοσίευσε το Delta Green, μια σειρά συμπληρωμάτων που αρχικά τοποθετούνταν στη δεκαετία του 1990, αν και μεταγενέστερα συμπληρώματα προσθέτουν υποστήριξη για παιχνίδι πιο κοντά στο σήμερα. Σε αυτά, οι χαρακτήρες των παικτών είναι πράκτορες μιας μυστικής υπηρεσίας γνωστής ως Delta Green, η οποία μάχεται εναντίον πλασμάτων από το Μύθο και συνωμοσιών που σχετίζονται με αυτά. Η Arc Dream Publishing κυκλοφόρησε μια νέα έκδοση του Delta Green το 2016 ως αυτόνομο παιχνίδι, χρησιμοποιώντας εν μέρει τους μηχανισμούς από το Call of Cthulhu.

d20 Call of Cthulhu

Το 2001, κυκλοφόρησε μια αυτόνομη έκδοση του Call of Cthulhu από την Wizards of the Coast, για το σύστημα d20. Με σκοπό να διατηρήσει την αίσθηση του αρχικού παιχνιδιού, η μετατροπή των κανόνων του παιχνιδιού σε d20 υποτίθεται ότι θα έκανε το παιχνίδι πιο προσιτό στη μεγάλη βάση παικτών του D&D. Το σύστημα d20 κατέστησε επίσης δυνατή τη χρήση χαρακτήρων Dungeons & Dragons στο Call of Cthulhu, καθώς και την εισαγωγή του Μύθου του Κθούλου στα παιχνίδια Dungeons & Dragons. Η έκδοση d20 του παιχνιδιού δεν υποστηρίζεται πλέον από τη Wizards σύμφωνα με το συμβόλαιό της με τη Chaosium[31]. Η Chaosium συμπεριέλαβε στατιστικά στοιχεία d20 ως παράρτημα σε τρεις εκδόσεις (βλ. Lovecraft Country), αλλά έκτοτε έχει εγκαταλείψει την ιδέα των “διπλών στατιστικών στοιχείων”.

Παιχνίδια με κάρτες

Κύρια άρθρα: Mythos (παιχνίδι καρτών) και Call of Cthulhu: The Card Game

Το Mythos ήταν ένα παιχνίδι συλλεκτικών καρτών (CCG) βασισμένο στον Μύθο του Κθούλου που παρήγαγε και διακίνησε η Chaosium στα μέσα της δεκαετίας του 1990. Αν και γενικά επαινέθηκε για το γρήγορο gameplay και τους μοναδικούς μηχανισμούς του, τελικά δεν κατάφερε να αποκτήσει πολύ μεγάλη παρουσία στην αγορά. Αξίζει να αναφερθεί επειδή η τελική αποτυχία του έφερε την εταιρεία σε δύσκολες στιγμές που επηρέασαν την ικανότητά της να παράγει υλικό για το Call of Cthulhu. Το Call of Cthulhu: The Card Game είναι ένα δεύτερο παιχνίδι συλλεκτικών καρτών, που παρήχθη από την Fantasy Flight Games.

Μινιατούρες

Οι πρώτες αδειοδοτημένες μινιατούρες παιχνιδιών Call of Cthulhu 25 χιλιοστών (1,0 ίντσας) φιλοτεχνήθηκαν από τον Andrew Chernack και κυκλοφόρησαν από την Grenadier Models σε κουτιά και blister packs το 1983. Η άδεια χρήσης μεταβιβάστηκε αργότερα στην RAFM. Από το 2011, η RAFM εξακολουθεί να παράγει μοντέλα Call of Cthulhu με άδεια χρήσης, τα οποία έχει φιλοτεχνήσει ο Bob Murch. Και οι δύο σειρές περιλαμβάνουν μοντέλα χαρακτήρων παικτών ερευνητών και τα εμβληματικά τέρατα του μύθου του Κθούλου. Από τον Ιούλιο του 2015, η Reaper Miniatures ξεκίνησε το τρίτο της “Bones Kickstarter”, ένα Kickstarter που έχει σκοπό να βοηθήσει την εταιρεία να μεταφέρει κάποιες μινιατούρες από το μέταλλο στο πλαστικό και να παρουσιάσει κάποιες νέες. Μεταξύ των stretch goals ήταν η δεύτερη επέκταση των 50 δολαρίων, αφιερωμένη στο Mythos, με μινιατούρες όπως Cultists, Deep Ones, Mi’Go, και μια επιπλέον “μινιατούρα” Shub-Niggurath αξίας 15 δολαρίων (είναι, τουλάχιστον, 6×4 τετράγωνα). Αναμένεται ότι αυτές οι μινιατούρες θα παραμείνουν στον κατάλογο της Reaper Miniatures μετά την ολοκλήρωση του Kickstarter project. Το 2020 η Chaosium ανακοίνωσε μια συμφωνία αδειοδότησης με την Ardacious για τις εικονικές μινιατούρες Call of Cthulhu που θα κυκλοφορήσουν στην εφαρμογή επαυξημένης πραγματικότητας Ardent Roleplay[32].

Βιντεοπαιχνίδια

Shadow of the Comet

Το Shadow of the Comet (που αργότερα επανασυσκευάστηκε ως Call of Cthulhu: Shadow of the Comet) είναι ένα παιχνίδι περιπέτειας που αναπτύχθηκε και κυκλοφόρησε από την Infogrames το 1993. Το παιχνίδι βασίζεται στον Μύθο του Κθούλου του H. P. Lovecraft και χρησιμοποιεί πολλά στοιχεία από τα βιβλία του Lovecraft: The Dunwich Horror και The Shadow Over Innsmouth. Ένα επόμενο παιχνίδι, το Prisoner of Ice, δεν αποτελεί άμεση συνέχεια.

Prisoner of Ice

Το Prisoner of Ice (επίσης Call of Cthulhu: Prisoner of Ice) είναι ένα παιχνίδι περιπέτειας που αναπτύχθηκε και κυκλοφόρησε από την Infogrames για υπολογιστές PC και Macintosh το 1995 στην Αμερική και την Ευρώπη. Είναι βασισμένο στο μύθο του Κθούλου του H. P. Lovecraft, ιδιαίτερα στο At the Mountains of Madness, και αποτελεί συνέχεια του προηγούμενου Shadow of the Comet της Infogrames. Το 1997, το παιχνίδι μεταφέρθηκε στο Sega Saturn και το PlayStation αποκλειστικά στην Ιαπωνία.

Dark Corners of the Earth

Παιχνίδι περιπέτειας shooter πρώτου προσώπου με άδεια[33] από την Headfirst Productions, βασισμένο στην εκστρατεία του Call of Cthulhu Escape from Innsmouth και κυκλοφόρησε από την Bethesda Softworks το 2005/2006 για PC και Xbox.

The Wasted Land

Τον Απρίλιο του 2011, η Chaosium και ο νέος προγραμματιστής Red Wasp Design ανακοίνωσαν ένα κοινό έργο για την παραγωγή ενός βιντεοπαιχνιδιού για κινητά που θα βασιζόταν στο RPG Call of Cthulhu, με τίτλο Call of Cthulhu: The Wasted Land[34][35][36]. Το παιχνίδι κυκλοφόρησε στις 30 Ιανουαρίου 2012[36].

Cthulhu Chronicles

Το 2018, η Metarcade παρήγαγε το Cthulhu Chronicles, ένα παιχνίδι για iOS με μια καμπάνια εννέα διαδραστικών ιστοριών φαντασίας για κινητά που διαδραματίζονται στην Αγγλία της δεκαετίας του 1920 και βασίζονται στο Call of Cthulhu[37][38][39].

Call of Cthulhu

Το Call of Cthulhu είναι ένα βιντεοπαιχνίδι ρόλων επιβίωσης τρόμου που αναπτύχθηκε από την Cyanide και δημοσιεύθηκε από την Focus Home Interactive για PlayStation 4, Xbox One και Windows. Το παιχνίδι διαθέτει ένα περιβάλλον ημι-ανοικτού κόσμου και ενσωματώνει θέματα Lovecraftian και ψυχολογικού τρόμου σε μια ιστορία που περιλαμβάνει στοιχεία έρευνας και stealth. Είναι εμπνευσμένο από το διήγημα του H. P. Lovecraft “The Call of Cthulhu”.

Πρόσληψη

Αρκετές κριτικές διαφόρων εκδόσεων εμφανίστηκαν στο Space Gamer/Fantasy Gamer.

Στην έκδοση του Μαρτίου 1982 (Νο 49), ο William A. Barton σημείωσε ότι υπήρχαν κάποιες ελλείψεις που προέκυψαν από την υπόθεση των σχεδιαστών ότι οι παίκτες θα είχαν πρόσβαση σε κανόνες από το RuneQuest που δεν υπήρχαν στο Call of Cthulhu, αλλά κατά τα άλλα ο Barton χαρακτήρισε το παιχνίδι «ένα εξαιρετικό έργο…. Οι κόσμοι του H. P. Lovecraft είναι πραγματικά ανοιχτοί για τον παίκτη του φανταστικού»[40].

Στην έκδοση Οκτωβρίου-Νοεμβρίου 1987 (Νο 80), η Lisa Cohen έκανε κριτική για την 3η έκδοση, λέγοντας: «Αυτό το βιβλίο μπορεί να είναι για συλλέκτες έργων τέχνης, για παίκτες ή για οποιονδήποτε ενδιαφέρεται για γνώσεις σχετικά με τον αποκρυφισμό του παλιού καιρού. Είναι η μοναδική επανέκδοση που αξίζει τα λεφτά της»[41].

Αρκετές κριτικές για διάφορες εκδόσεις εμφανίστηκαν στο White Dwarf.

Στην έκδοση του Αυγούστου του 1982 (τεύχος 32), ο Ian Bailey θαύμασε πολλά για την πρώτη έκδοση του παιχνιδιού- η μόνη του κριτική ήταν ότι το παιχνίδι ήταν πολύ «προσανατολισμένο στις ΗΠΑ και κατά συνέπεια οποιοσδήποτε Keeper… που θέλει να τοποθετήσει το παιχνίδι του στο Ηνωμένο Βασίλειο θα έχει πολλή έρευνα να κάνει». Ο Bailey βαθμολόγησε το παιχνίδι πάνω από το μέσο όρο, με 9 στα 10, λέγοντας: “Το Call of Cthulhu είναι ένα εξαιρετικό παιχνίδι και μια ευπρόσδεκτη προσθήκη στον κόσμο του παιχνιδιού ρόλων»[42].

Στην έκδοση του Αυγούστου του 1986 (τεύχος 80), ο Ashley Shepherd θεώρησε ότι η συμπερίληψη στην 3η έκδοση μεγάλου μέρους του υλικού που είχε προηγουμένως εκδοθεί ως συμπληρωματικά βιβλία “κάνει το παιχνίδι απίστευτα οικονομικό”. Συμπλήρωσε: «Αυτό το πακέτο θα κρατήσει το Call of Cthulhu στην πρώτη γραμμή του είδους των παιχνιδιών φαντασίας»[43].

Αρκετές κριτικές για διάφορες εκδόσεις και συμπληρώματα εμφανίστηκαν επίσης στο Dragon.

Στην έκδοση του Μαΐου 1982 (τεύχος 61), ο David Cook θεώρησε ότι οι κανόνες ήταν πολύ περίπλοκοι για νέους παίκτες, αλλά είπε: «Είναι ένα καλό παιχνίδι για έμπειρους παίκτες ρόλων και φιλόδοξους κριτές, ειδικά αν τους αρέσει ο τύπος της ιστορίας του Lovecraft»[44].

Στην έκδοση του Αυγούστου 1987 (τεύχος 124), ο Ken Rolston έκανε κριτική στο συμπλήρωμα Terror Australis για την 3η έκδοση που εισήγαγε ένα αυστραλιανό σκηνικό στη δεκαετία του 1920. Ο Μπάμπρα θεώρησε ότι «μακάβριος χαμός ξεχειλίζει από κάθε σελίδα. Καλή ανάγνωση και ένα καλό σκηνικό εκστρατείας για περιπέτειες COC»[45].

Στην έκδοση του Οκτωβρίου 1988 (τεύχος 138), ο Ken Rolston έκανε μια επισκόπηση της 3ης έκδοσης και την τοποθέτησε μπροστά από τους ανταγωνιστές της λόγω του ανώτερου setting εκστρατείας, του τόνου και της ατμόσφαιρας, των χαρακτήρων παικτών ως ερευνητών και της χρήσης ρεαλιστικών φυλλαδίων για τους παίκτες, όπως τα αυθεντικά αποκόμματα εφημερίδων. Ο Rolston κατέληξε: «Το CoC είναι ένα από τα αναγνωρισμένα κλασικά παιχνίδια ρόλων. Τα διάφορα συμπληρώματά του με την πάροδο των ετών έχουν διατηρήσει ένα εξαιρετικό επίπεδο ποιότητας- αρκετά, συμπεριλαμβανομένων των Shadows of Yog-Sothoth και Masks of Nyarlathotep, αξίζουν να θεωρηθούν μεταξύ των μεγαλύτερων κορυφών του σχεδιασμού παιχνιδιών ρόλων φαντασίας»[46].

Στην έκδοση του Ιουνίου 1990 (τεύχος 158), ο Jim Bambra συμπάθησε το ανανεωμένο setting της 4ης έκδοσης, τοποθετώντας το παιχνίδι σταθερά στη δεκαετία του 1920 του Lovecraft. Του άρεσε επίσης ο αριθμός των περιπετειών που περιλαμβάνονταν στο βιβλίο κανόνων των 192 σελίδων: «Η τέταρτη έκδοση περιέχει αρκετές περιπέτειες για να διασκεδάσει ευχάριστα οποιαδήποτε ομάδα και να ανατινάξει τη λογική της». Ωστόσο, ενώ ο Cook αμφισβήτησε αν οι κάτοχοι της 2ης ή της 3ης έκδοσης θα έχουν καλή αξία για τα χρήματά τους: «Σας λείπουν μόνο οι κανόνες καταδίωξης αυτοκινήτων και η βελτιωμένη διάταξη των τριών βιβλίων σε ένα. Το υπόλοιπο υλικό έχει υποστεί μικρή επεξεργασία αλλά όχι ουσιαστικές αλλαγές» – ο Cook συνέστησε ανεπιφύλακτα τη νέα έκδοση στους νεοεισερχόμενους, λέγοντας: «Αν δεν παίζετε ήδη CoC, το μόνο που μπορώ να κάνω είναι να σας παροτρύνω να το δοκιμάσετε…. ανακαλύψτε μόνοι σας γιατί έχει κάνει τόσους πολλούς προσηλυτισμένους από την κυκλοφορία του»[47].

Στην έκδοση του Οκτωβρίου του 1992 (τεύχος 186), ο Rick Swan παραδέχτηκε ότι ήταν σκεπτικός ως προς το ότι η 5η έκδοση θα προσέφερε κάτι καινούργιο, αλλά αντίθετα διαπίστωσε ότι η νέα έκδοση επωφελήθηκε από «φρέσκο υλικό, συνετή επιμέλεια και λεπτομερές γυάλισμα». Κατέληξε: «Λίγα RPG ξεπερνούν το εύρος του παιχνιδιού CoC ή ταιριάζουν με την επιδέξια ενσωμάτωση του υποβάθρου και των συστημάτων παιχνιδιού. Και δεν υπάρχει κανένα παιχνίδι πιο διασκεδαστικό»[48].

Σε μια δημοσκόπηση αναγνωστών του 1996 από το περιοδικό Arcane για τον προσδιορισμό των 50 πιο δημοφιλών παιχνιδιών ρόλων όλων των εποχών, το Call of Cthulhu κατέλαβε την 1η θέση. Ο εκδότης Paul Pettengale σχολίασε: «Το Call of Cthulhu δικαιούται πλήρως τον τίτλο του δημοφιλέστερου συστήματος παιχνιδιού ρόλων όλων των εποχών – είναι ένα παιχνίδι που δεν γερνάει…. Το σύστημα, παρόλο που είναι πάνω από δέκα ετών, εξακολουθεί να είναι ένα από τα καλύτερα που θα βρείτε σε οποιοδήποτε παιχνίδι ρόλων. Επίσης, δεν υπάρχει διαιτητής στη χώρα που να μπορεί να πει ότι έχει διαβάσει κάθε βιβλίο ή ιστορία εμπνευσμένη από τον Λάβκραφτ, οπότε υπάρχει μια σχεδόν ατελείωτη προσφορά ιδεών για σενάρια. Είναι απλά θαυμάσιο»[49].

Βραβεία

Το παιχνίδι έχει κερδίσει πολλαπλά βραβεία:[50]

  • 1982, Origins Awards, Best Role Playing Game
  • 1981, Game Designer’s Guild, Select Award
  • 1985, Games Day Award, Best Role Playing Game
  • 1986, Games Day Award, Best Contemporary Role Playing Game
  • 1987, Games Day Award, Best Other Role Playing Game
  • 1993, Leeds Wargame Club, Best Role Playing Game
  • 1994, Gamer’s Choice Award, Hall of Fame
  • 1995, Origins Award, Hall of Fame[51]
  • 2001, Origins Award, Best Graphic Presentation of a Book Product (for Call of Cthulhu 20th anniversary edition)
  • 2003, GamingReport.com readers voted it as the number-one Gothic/Horror RPG
  • 2014, ENNIE Awards – Call of Cthulhu 7th Edition Quickstart – ‘Best Free Product (Silver)’
  • 2016, UK Games Expo Awards – ‘Best Roleplaying Game’
  • 2017, Beasts of War Awards – ‘Best RPG’
  • 2017, Dragon Con Awards – ‘Best Science Fiction or Fantasy Miniatures/Collectible Card/Role Playing Game’ (for Pulp Cthulhu rules)
  • 2017, ENNIE Awards – ‘Best Supplement (Gold)’ (for Pulp Cthulhu rules)
  • 2017, ENNIE Awards – ‘Best Cover Art (Gold)’ (for Call of Cthulhu Investigator Handbook)
  • 2017, ENNIE Awards – ‘Best Cartography (Gold)’ (for Call of Cthulhu Keeper Screen Pack)
  • 2017, ENNIE Awards – ‘Best Aid/Accessory (Gold)’ (for Call of Cthulhu Keeper Screen Pack)
  • 2017, ENNIE Awards – ‘Best Production Values (Gold)’ (for Call of Cthulhu Slipcase Set)
  • 2018, Tabletop Gaming Magazine ‘Top 150 Greatest Games of All Time’ – Call of Cthulhu – Ranked #3 (Reader Poll)
  • 2019, ENNIE Awards – ‘Best Rules (Gold)’ (for Call of Cthulhu Starter Set)

Αναφορές

  1. Wikipedia: Call of Cthulhu (role-playing game)
  2. Cook, Monte (2007). “Call of Cthulhu”. In Lowder, James (ed.). Hobby Games: The 100 BestGreen Ronin Publishing. pp. 42–45. ISBN 978-1-932442-96-0.
  3. Petersen, Sandy; Willis, Lynn. “Game Info: Call of Cthulhu”. RPG.net. Skotos Tech, Inc. Retrieved March 29, 2015.
  4. Turnbull, Don (August 1982). “Open Box: Call of Cthulhu”. White DwarfGames Workshop (32): 18. ISSN 0265-8712.
  5. Ivey, Shane (July 24, 2012). “Inside Call of Cthulhu 7th Edition”. The Unspeakable Oath. Retrieved January 25, 2013.
  6. Maclean, Paul. “Call of Cthulhu 20th Anniversary Edition”. Valkyrie Quarterly. Retrieved September 2, 2015.
  7. “Call of Cthulhu (1st Edition)”. RPGGeek.com. Retrieved September 1, 2015.
  8. “Call of Cthulhu (2nd Edition)”. RPGGeek.com. Retrieved September 1, 2015.
  9. “Call of Cthulhu (3rd Edition)”. RPGGeek.com. Retrieved September 1, 2015.
  10. “Call of Cthulhu (4th Edition)”. RPGGeek.com. Retrieved September 1, 2015.
  11. “Call of Cthulhu (5th Edition)”. RPGGeek.com. Retrieved September 1, 2015.
  12. “20th Anniversary Edition Call Of Cthulhu RPG”. Chaosium.com. Chaosium. Archived from the original on October 20, 2001. Retrieved September 12, 2015.
  13. “Call of Cthulhu (6th Edition/20th Anniversary releases)”. RPGGeek.com. Retrieved September 1, 2015.
  14. “Call of Cthulhu (6th Edition)”. RPGGeek.com. Retrieved September 1, 2015.
  15. Jump up to:a b “Call of Cthulhu (7th Edition)”. RPGGeek.com. Retrieved September 1, 2015.
  16. Frances, Phil (November 1985). “Open Box: Dungeon Modules”. White DwarfGames Workshop (71): 7–8. ISSN 0265-8712.
  17. Sutherland, Jon (November 1983). “Open Box: Dungeon Modules”. White DwarfGames Workshop (47): 14. ISSN 0265-8712.
  18. Love, Penelope; Morrison, Mark; et al. (1987). Terror Australis: Cthulhu down under: background and adventures. Chaosium Inc. ISBN 978-0-933635-40-1. Retrieved May 8, 2020. Terror Australis includes three roleplaying adventures, “Old Fellow That Bunyip,” “Pride Of Yirrimburra,” and “City Beneath The Sands,” as well as extensive information about the Aboriginal inhabitants, their mystical concept of Dreamtime, inhabitants of the Dreamtime, Australian history, transportation in the 1920s, contemporary Australian slang, famous hauntings, and a special chapter analyzing the Dreamtime (Alcheringa) in roleplaying terms.
  19. “Review of Terror Australis”. RPG.net. Retrieved May 8, 2020.
  20. “Review of Terror Australis”. RPG.net. Retrieved May 8, 2020.
  21. Terror Australis: Call of Cthulhu in the land down under. Chaosium. 2018. ISBN 978-1-56882-415-4.
  22. Mason, Mike, ed. (March 2019). Terror Australis: Call of Cthulhu in the Land Down Under. Chaosium Inc (published 2019). ISBN 978-1-56882-415-4. Retrieved May 8, 2020.
  23. Love, Penelope; Morrison, Mark; Engelhardt, Dean; et al. (March 2019). Terror Australis: Call of Cthulhu in the land down under. Chaosium Inc (published 2019). ISBN 978-1-56882-415-4. Retrieved May 8, 2020.
  24. “Taking Preorders: Call of Cthulhu 30th Anniversary Edition”. Chaosium.com. Archived from the original on July 30, 2011. Retrieved July 16, 2011.
  25. “Call of Cthulhu 7th Edition Kickstarter”. Kickstarter.com. Chaosium. Retrieved September 5, 2020.
  26. “Call of Cthulhu 7th Edition”. Kickstarter. Retrieved June 11, 2015.
  27. Games Workshop was active with Chaosium from 1983 to 1987, mostly publishing the BRP games in hardback bookform but producing some material, notably Green and Pleasant Land (1987) by Marc GascoigneBryan Ansell and others
  28. “The Trail of Cthulhu”. Archived from the original on July 15, 2011. Retrieved August 17, 2007.
  29. Harnish, MJ. “In-Depth RPG Review: Trail of Cthulhu”. Wired. Wired. Retrieved November 16, 2020.
  30. david jarvis (September 15, 2008). “Shadows of Cthulhu is now on sale!”. Retrieved September 16, 2008.
  31. “Realms of Cthulhu”. Retrieved January 30, 2010.
  32. “Wizards’ d20 Cthulhu Forum to Close”. Yog-Sothoth.com. November 18, 2003. Retrieved March 28, 2016.[permanent dead link]
  33. O’Brien, Michael (May 8, 2020). “Play Call of Cthulhu and RuneQuest with Ardent Roleplay Augmented Reality”. Chaosium.com. Retrieved June 23, 2020.
  34. “Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth Interview”. IGN. February 8, 2000.
  35. “Call of Cthulhu Coming to Mobile”. Archived from the original on May 17, 2011.
  36. “Call of Cthulhu The Wasted Land”. May 2011. Retrieved June 5, 2011.
  37. “Call of Cthulhu The Wasted Land Launches”. January 30, 2012. Retrieved February 7, 2012.
  38. “Apple Store: Cthulhu Chronicles”. Retrieved July 10, 2018.
  39. “MetaArcade: Cthulhu Chronicles”. Archived from the original on July 11, 2018. Retrieved July 10, 2018.
  40. “MetaArcade launches Cthulhu Chronicles horror game on iOS”. July 10, 2018. Retrieved July 10, 2018.
  41. Barton, William A. (March 1982). “Featured Review: Call of Cthulhu”. The Space GamerSteve Jackson Games (49): 4–7.
  42. Cohen, Lisa (October–November 1987). “Call of Cthulhu”. Space Gamer/Fantasy GamerDiverse Talents, Incorporated (80): 40.
  43. Bailey, Ian (August 1982). “Open Box”. White DwarfGames Workshop (32): 18.
  44. Shepherd, Ashley (August 1986). “Open Box”. White DwarfGames Workshop (80): 2.
  45. Cook, David (May 1982). “The Dragon’s Augury”. DragonLake Geneva, WisconsinTSR (#61): 70–71.
  46. Rolston, Ken (August 1987). “Roleplaying Review”. DragonLake Geneva, WisconsinTSR (#124): 14.
  47. Rolston, Ken (October 1988). “Roleplaying Reviews”. DragonLake Geneva, WisconsinTSR (#138): 78–79.
  48. Bambra, Jim (June 1990). “Roleplaying Reviews”. DragonLake Geneva, WisconsinTSR (#158): 82–88.
  49. Swan, Rick (October 1992). “Roleplaying Reviews II”. DragonLake Geneva, WisconsinTSR (#186): 96–97.
  50. Pettengale, Paul (Christmas 1996). “Arcane Presents the Top 50 Roleplaying Games 1996”. Arcane. Future Publishing (14): 25–35.
  51. “Chaosium Awards”. Chaosium. Retrieved February 8, 2022.
  52. “Origins Award Winners (1995)”. Academy of Adventure Gaming Arts & Design. Archived from the original on January 2, 2008. Retrieved November 1, 2007.

Σχεδιασμός Sandy Petersen
Εκδότης Chaosium
Δημοσίευση 1981
Είδος Τρόμου
Σύστημα d100
Ιστότοπος Call of Cthulhu
Συνεισφορά