Λογαριασμός Μέλους

Back to Top

DM για πρώτη φορά – To Παιχνίδι δεν το ξέρω και υποφέρω!

Ο Δεκάλογος του «Πρώτη Φορά DM – Δεν έχω ιδέα τι κάνω και πως! – Πού πήγα και έμπλεξα;»

Εκεί στην γωνιά, δίπλα στην φωτιά, στο τζάκι στην ταβέρνα, κάθεται μία φιγούρα απροσδιόριστης ηλικίας. Άλλοτε μοιάζει με μικρό κορίτσι, και άλλοτε με γριά hag. « Ώστε θέλεις να κάνεις τον DM. Κάθισε, βάλε να πιείς και έλα να μιλήσουμε». Το χαμόγελο, καθώς λέει τα λόγια, αυτά είναι μυστήριο, τρομαχτικό αλλά ταυτόχρονα σαγηνευτικό και πολλά υποσχόμενο.

Έμαθες από φίλους, γνωστούς, από μια ταινία, από μια σειρά την ύπαρξη ενός μαγικού παιχνιδιού που λέγεται Dungeons & Dragons και μοιάζει κομματάκι διαφορετικό από ότι έχεις συναντήσει. Θες να παίξεις, θες να το ζήσεις, αλλά κάποιος πρέπει να αναλάβει τον ρόλο του DM. Μαζεύεται η παρέα, μα όλοι λιγοψυχούνε. Παίρνεις θάρρος και δηλώνεις: Εγώ! Και την ίδια στιγμή χίλιες σκέψεις στο μυαλό. Τί κάνω τώρα; Σε τί είπα ναι; Πως ξεκινάω; Πού πήγα και έμπλεξα;

DON’T PANIC! Είναι ευκολότερο από ότι νομίζεις. Και το βασικότερο: Δεν πειράζει αν κάνεις κάτι λάθος! Θα στο ξανά πω. Δεν πειράζει αν κάνεις κάτι λάθος! Απλά δέξου το και όλα θα γίνουν πιο εύκολα και απλά.

Ο «Δεκάλογος»

(Μη το πάρεις πως ότι γράφεται εδώ είναι ο μόνος τρόπος. Είναι απλά ένας «μπούσουλας» για να αρχίσεις.)

  1. Μην χρησιμοποιήσεις ΟΛΑ τα βιβλία που υπάρχουν για το παιχνίδι. Προτείνω ανεπιφύλακτα σε πρώτη φάση το Essential Kit Rulebook. Αλλιώς, χρησιμοποιήστε μόνο το “Holy Trinity”: PHB (Player’s Handbook) – DMG (Dungeon Master’s Guide) – MM (Monster’s Manual). Μην προσπαθήσεις να τα αποστηθίσεις. Χρησιμοποίησέ τα σαν αναφορές όταν ψάχνεις κάτι. Όσο περισσότερο παίζεις το παιχνίδι, τόσο πιο εύκολα θα τα θυμάσαι και θα προστίθεται στην γνώση σου λεπτομέρεια.
  2. Επέλεξε μία pre-made περιπέτεια που είναι πρώτου επιπέδου με θεματολογία που σε εμπνέει και σου αρέσει. Έτσι δεν θα έχεις το άγχος να δημιουργήσεις ιστορία και να στήσεις κόσμο. Όλα είναι καταγεγραμμένα και οργανωμένα στην pre-made. Πολύ καλές περιπέτειες για να ξεκινήσεις αποτελούν το Lost Mines of Phandlever και Η Αρπαγή της Πανδώρας.
  3. Διάβασε το βιβλίο της περιπέτειας. Αν δεν το έχεις τυπωμένο, τύπωσέ το. Είναι το Α και το Ω για τον DM και η άμεση πρόσβαση βοηθάει. Κράτα σημειώσεις και κάνε highlight αυτά που χρειάζεται να τραβήξουν την προσοχή σου καθώς τρέχεις την περιπέτεια και δεν πρέπει να τα ξεχάσεις– τα post it σώζουν ζωές. Σε ότι σε δυσκολεύει, ψάξε στα βιβλία κανόνων και σημείωσε βιβλίο/σελίδα στο βιβλίο της περιπέτειας για γρήγορη πρόσβαση. Δεν χρειάζεται να μάθεις την περιπέτεια αποστηθίζοντάς την. Το βιβλίο της περιπέτειας μαζί με τις σημειώσεις σου θα το έχεις πίσω από το DM screen.
  4. Δημιουργήστε τους χαρακτήρες – PCs (Player Character) μαζί με την ομάδα σου step by step ακολουθώντας το PΗΒ ή το Essential Kit Rulebook. Θα βοηθήσεις και τους παίκτες σου να κατανοήσουν καλύτερα τους κανόνες αλλά και θα εξοικειωθείς με τους PCs. Το ιστορικό του κάθε χαρακτήρα (Background) κρατήστε το βασικό. Άλλωστε 1ο επίπεδο χαρακτήρες είναι, τώρα ξεκινάνε την καριέρα τους σαν ήρωες. Μην ξεχάσεις να κρατήσεις συνοπτικές σημειώσεις για κάθε χαρακτήρα με τις βασικές πληροφορίες του. Όνομα του χαρακτήρα, την κλάση, το AC, το Passive Perception, το Initiative modifier και πιθανές πληροφορίες background που έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον σε σχέση με την ιστορία που θα τρέξετε. Είναι χρήσιμο όταν τρέχεις την ιστορία. Οι χαρακτήρες μπορούν να δημιουργηθούν με χαρτί και μολύβι ή σε κάποιο διαδικτυακό εργαλείο. Και οι δύο τρόποι είναι αποτελεσματικοί.
  5. Τώρα που οι ήρωες των παικτών είναι έτοιμοι, ώρα να ασχοληθείς με τους δικούς σου χαρακτήρες, τους λεγόμενους NPCs (Non Player Characters). Είναι οι ρόλοι που θα παίξεις εσύ. Μελέτησε και σκέψου τον τρόπο που οι NPCs σκέφτονται και δρουν. Στις pre-made περιπέτειες θα βρεις βασικές πληροφορίες για τα χαρακτηριστικά τους γνωρίσματα και τον τρόπο που συμπεριφέρονται καθώς και τον ρόλο τους στην περιπέτεια. Μπορείς αν θες να δώσεις περισσότερο χρώμα στους NPCs σου και να γίνουν αξιομνημόνευτοι με μία ιδιαίτερη λεπτομέρεια. Μπορεί να είναι κάποιο τικ, παράξενη προφορά, κάποια ιδιορρυθμία, ένας παπαγάλος στον ώμο του ή μια μαϊμού.
  1. Και ήρθε η ώρα να αρματωθείς και να ετοιμαστείς για την μάχη. Ήρωες εναντίον τεράτων και εχθρών. Στο βιβλίο της περιπέτειας καταγράφονται οι εχθροί. Μάθε βασικές ιδιότητες και ξόρκια των εχθρών που θα χρησιμοποιήσεις εναντίον των παικτών. Σημείωσε που εμφανίζονται στην περιπέτεια και πόσοι. Ότι δεν κατανοείς μπορείς να το βρεις αναλυτικότερα γραμμένο στα βιβλία κανόνων. Έχε στο νου σου πόσο έξυπνοι ή μη είναι οι εχθροί στις επιλογές των κινήσεών τους. Κάποιοι κινούνται άμυαλα προς τα μπρος, ενώ άλλοι στήνουν ενέδρες και μπορεί να υποχωρήσουν αν τα βρουν σκούρα.
  2. Battlefield (Χάρτες/Grid) – Οι περισσότερες pre-made περιπέτειες, έχουν έτοιμους χάρτες να χρησιμοποιήσεις. Απλά τύπωσέ τους και εξοικειώσου μαζί τους. Κράτα σημειώσεις για το τι βρίσκεται που ή σηματοδότησέ τα στο βιβλίο περιπέτειας. Αν δεν έχεις μινιατούρες, δεν πειράζει. Τύπωσε χάρτινα token (αναπαραστάσεις) που θα αντιπροσωπεύουν τους εχθρούς και άλλα που θα αντιπροσωπεύουν τους παίκτες ή χρησιμοποίησε ότι έχεις διαθέσιμο. Και αν δεν έχεις grid, πάλι δεν πειράζει τύπωσε σε A4 ή Α3 ένα απλό σκέτο και με ένα μαρκαδόρο σχεδιάζεις τα πάντα – Δεν χρειάζεται να είναι ότι πιο καλλιτεχνικό και περίτεχνο.
  1. Ατμόσφαιρα – Ένας εύκολος τρόπος είναι τα λεγόμενα handouts. Ένα γράμμα, ένας γρίφος, μία εικόνα. Στις περισσότερες pre-made περιπέτειες τα handouts είναι έτοιμα. Απλά τύπωσέ τα πριν το session και αν έχεις κέφι προσωποποίησέ τα, π.χ. τύπωσε το γράμμα σε χαρτί μορφής παπύρου. Άλλοι τρόποι είναι να βάλεις μουσική υπόκρουση για το session, να βρεις μικρά διακοσμητικά αντικείμενα να βάλεις στο τραπέζι, που να ταιριάζουν στην θεματολογία της περιπέτειας, άφησε την φαντασία σου ελεύθερη.
  2. Game Day– Ήρθε η ώρα να ζήσετε την περιπέτεια. Στήσε το τραπέζι σου. Σιγουρέψου πως έχεις μαζί ό,τι θα χρειαστείς. Την περιπέτεια, τις πληροφορίες που μπορεί να χρειαστείς από τα βιβλία κανόνων, ζάρια, μολύβι, γόμα, χάρτες, handouts, DM screen ή κάτι που να εξυπηρετεί σαν DM screen. Σιγουρέψου πως οι παίκτες σου έχουν τα απαραίτητα (χαρακτήρα, μολύβι, ζάρια). Δώσε στον εαυτό σου χρόνο να στήσεις πριν ξεκινήσετε. Ααα! Και κάνα σνακ δεν έβλαψε ποτέ κανέναν. Καραμέλες, αξία ανεκτίμητη!
  3. Και η περιπέτεια ξεκινά… Πάρε μία βαθιά ανάσα και άρχισε το σενάριο της pre-made περιπέτειας. Αναφέρσου στους πάντες με τα in game ονόματά τους και άσε την ιστορία να εξελιχθεί. Είναι πολύ πιθανό οι παίκτες σου να σε οδηγήσουν σε αχαρτογράφητα μονοπάτια. Αυτοσχεδίασε και αναλόγως είτε ακολουθείς την ιστορία που δημιουργείται, είτε διακριτικά τους σπρώχνεις πίσω στο pre-made. Το πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να επανέλθουν οι παίκτες με οργανικό τρόπο πίσω στην ιστορία, είναι μία άλλη μεγάλη συζήτηση. Αν παρόλα αυτά έχεις πελαγώσει, απλά μίλα στους παίκτες (όχι χαρακτήρες) και εξήγησέ τους το πρόβλημα. Το D&D είναι ένα παιχνίδι για να περάσουν καλά και οι παίκτες και ο DM.

Ώρες μετά τελειώνει το session! Τώρα καταλαβαίνεις γιατί η φιγούρα δίπλα στο τζάκι είχε τόσο αινιγματικό χαμόγελο. Νιώθεις την ικανοποίηση και την ευχάριστη κούραση που προέρχεται από το να είσαι DM. Νιώθεις το μεθύσι του storytelling. Να στήνεις ένα κόσμο και να έρχονται οι χαρακτήρες και να ζουν σε αυτόν. Να αγωνίζονται, να γελάνε, να κλαίνε, να κατορθώνουν απίστευτες κατεργαριές και το ζάρι, αχ αυτό το ζάρι να φέρνει τα πάνω κάτω και να τα κάνει όλα πιο ενδιαφέροντα και διασκεδαστικά.

«Το βλέπω στο βλέμμα σου, ήδη σκέφτεσαι την επόμενη περιπέτεια, ήδη σκέφτεσαι πως θα βάλεις την δική σου πινελιά και πως θα τα αλλάξεις όλα. Είναι ο δικός σου κόσμος, να τον ζωγραφίσεις όπως εσύ θες. Πλέον είσαι hooked… Πλέον είσαι οne of us… Δεν υπάρχει γυρισμός… Το ταξίδι απαιτητικό, μα τόσο ικανοποιητικό και υπέροχο. Καλωσόρισες καινούριε DM

Υ.Γ.: Με τον καιρό θα μάθεις ότι οποιοδήποτε από τα προηγούμενα 10 μπορείς απλά να το αγνοήσεις. Βρείτε πως εσύ και οι παίκτες σου περνάτε καλά και απολαύστε το παιχνίδι.

Ελένη Κοντιζά
Ελένη Κοντιζά
Τακτικό μέλος

ekontiza@gmail.com

Η Ελένη Κοντιζά είναι κοντά 25 χρόνια GM και αν είχε χρόνο (ή αν την άφηναν) θα ήταν και 25 χρόνια παίκτρια. Αναφωνεί συχνά με παράνοια: "Καλέ εγώ πότε θα είμαι παίκτρια;". Συχνά μαζεύει γύρω από την φωτιά τους νέους και τους μιλάει για αρνητικό AC και THAC0 αναπολώντας περασμένα μεγαλεία. Οι παίκτες της, δηλώνουν πως πάσχουν από Stockholm syndrome και μετά από κάθε session οι χαρακτήρες τους το λιγότερο έχουν PTSD. Αλλά, εκεί, δεν κάνουν πίσω. Θεωρούν πως ίσως κάποτε βρουν τρόπο να την σπάσουν -κούνια που τους κούναγε.