Λογαριασμός Μέλους

Back to Top

10 tips για να τρέξεις ένα Horror Campaign

Τρόμος! Ένα από τα πιο αρχέγονα και έντονα ανθρώπινα συναισθήματα, και ένα συναίσθημα που πολλοί κυνηγάμε μέσα από ταινίες, βιβλία και άλλα μέσα. Τα table top RPG’s είναι ένα ακόμα γόνιμο έδαφος για αυτή την έκρηξη αδρεναλίνης, και πολλά από αυτά είναι φτιαγμένα για αυτό το σκοπό (Call of Cthulhu, Dread, Alien:RPG)Πως όμως εγκαθιστάς τον τρόμο σε ένα παιχνίδι που είναι φτιαγμένο έτσι, ώστε οι ήρωες να τρέχουν να πολεμήσουν το κακό και του κινδύνους τόσο θαρραλέα? Παρόλο που δεν ακούγεται ιδανικό, γίνεται να κάνεις του παίκτες σου να τρέμουν και να αμφισβητούν τα πάντα, και ακολουθούν 10  tips που θα σε βοηθήσουν σε αυτό:

1. Μελέτησε και προετοιμάσου!

Ίσως το πιο δυνατό σου όπλο, στο να αναπαράγεις τον φόβο στο campaign σου, είναι να μάθεις από τους ειδικούς! Συγγραφείς και σκηνοθέτες έχουν χρόνια ανακαλύψει τεχνικές χειραγώγησης της ψυχολογίας του αναγνώστη/θεατή και μπορούν να γίνουν οι καλύτεροι δάσκαλοί σου. Η ποικιλία είναι τεράστια και αρκετή για να καλύψει όλο το άρθρο, αλλά μερικά κλασσικά παραδείγματα είναι: H.P Lovecraft (Color out of space, Dunwich Horror, Shadow Over Innsmouth), Edgar Allan Poe (The Tell-Tale Heart, Nevermore, The Pit and the Pendulum), Mary Shelley (Frankenstein), Bram Stoker (Dracula), Stephen King (Pet Sematary, Black House, The Shining), και μερικές ταινίες: The Thing, Psycho, The Texas Chain Saw Massacre, The Excorcist, Halloween, Nosferatu, Alien.

2. Μάθε τα είδη του τρόμου

Ο τρόμος χωρίζεται σε πολλές κατηγορίες, και η κάθε μία έχει διαφορετικό εφέ. Οι κύριες κατηγορίες είναι ο ψυχολογικός τρόμος (ο φόβος στο μυαλό, τι είναι αληθινό, τι είναι τρέλα?), ο παραφυσικός τρόμος (πλάσματα από την ζωή μετά ή δαίμονες που παραμονεύουν), ο κοσμικός (lovecraftian) τρόμος (ο φόβος του αγνώστου και της ασημαντότητάς σου), o slasher/gore τρόμος (παραστατικοί και αποτρόπαιοι θάνατοι και βασανιστήρια) και ο τρόμος του σώματος (όταν το σώμα βρίσκεται σε μια αφύσικη κατάσταση ). Βρες τα κατάλληλα είδη για το setting σου, και βεβαίως για τους παίχτες σου.

3. Χτίσε ατμόσφαιρα

Πόσο τρομαχτική θα ήταν μια ταινία τρόμου χωρίς τα κατάλληλα ηχητικά και οπτικά εφέ? Μπορεί να μην μπορείς να εμπλουτίσεις κάθε τεχνική που χρησιμοποιείται για να εντείνεις τον τρόμο σε ένα table top RPG, αλλά η μουσική θα παίξει τεράστιο ρόλο στον να βάλει τους παίκτες σου στο κατάλληλο κλίμα. Διάλεξε συμφωνικά κομμάτια με το κλίμα (instrumental horror ambience) για την περίπτωση σε ένταση που δεν καλύπτει την φωνή σου, επίσης παίξε με χαμηλότερους φωτισμούς και την αφήγηση σου! Αφηγήσου χαμηλόφωνα και αργά, αλλά όχι μονότονα, και με τις κατάλληλες εντάσεις στα κομβικά σημεία για να δέσεις την ατμόσφαιρα.

4. Παίξε με τους φόβους τους!

Από τα πιο σημαντικά στοιχεία ενός horror campaign, είναι να πατήσεις πάνω στους φόβους των χαρακτήρων σου, αλλά και των ίδιων των παικτών σου. Ενθάρρυνε τους παίκτες σου να κάνουν εκτενές background στους χαρακτήρες του που να συμπεριλαμβάνει τους φόβους τους, και μάθε και τους φόβους των παικτών σου, και ένταξε τους με ιδιαίτερη έμφαση στην αφήγηση τις ιστορίας. Ο κάθε παίκτης/χαρακτήρας θα πρέπει να έχει την στιγμή τρόμου του. Προσοχή όμως! Μερικοί παίκτες μπορεί να νιώθουν άβολα με κάποιες θεματολογίες, θέλεις να τους προκαλέσεις θεμιτό φόβο και όχι πανικό και αμηχανία, και αυτό πρέπει να συζητηθεί πριν αρχίσει το campaign.

5. Εστίασε στην περιγραφή!

Η αφήγηση σε ένα Horror setting είναι το παν. Ένα απλό και αθώο περιβάλλον με την κατάλληλη περιγραφή μπορεί να γίνει ανατριχιαστικό και άβολο για τους χαρακτήρες σου. Συμπεριέλαβε την πιο μικρή λεπτομέρεια, και παρομοίασε τα καθημερινά -ή και όχι- αντικείμενα με μακάβρια και ανατριχιαστικά σκηνικά, χτίζοντας σταδιακά την ένταση.

Χρησιμοποίησε το αφύσικο και άγνωστο, και όλες τις αισθήσεις. Δώσε την υπόνοια ότι κάτι τρομερό θα συμβεί αλλά δεν έχει συμβεί ακόμα, μέχρι το αποκορύφωμα όπου θα πρέπει να αντιμετωπίσουν τους πιο τρομερούς εφιάλτες τους. Η αναμονή πολλές φορές σε γεμίζει πιο πολύ τρόμο από την ίδια την αποκάλυψη. Η αποκάλυψη θα είναι αυτή που θα δώσει την αδρεναλίνη και θα δικαιώσει τους παίκτες τους, δίνοντας τους την ευκαιρία να παλέψουν του χειρότερους φόβους τους.

6. Χρησιμοποίησε την παράνοια

Μία αίσθηση που θα εντείνει τον φόβο των παικτών σου είναι η παράνοια. Όσο περιμένουν  ότι κάτι θα συμβεί αλλά δεν συμβαίνει τίποτα, κάνει την τελική αποκάλυψη καθαρτική. Για να δημιουργήσεις την παράνοια, μια καλή τεχνική είναι αυτή των red herrings, δηλαδή αντικείμενα και σκηνικά που δεν έχουν κάποια πραγματική αξία για την πλοκή, αλλά θα τους αποσπάσουν την προσοχή αρκετά ώστε να μπουν στο τριπάκι του τι μπορεί να συμβαίνει, μέχρι να καταλάβουν ότι ήταν απλά η παράνοιά τους. Μην το παρακάνεις! Το μαγικό με το να πρωτοδημιουργηθεί η παράνοια, είναι ότι οι παίκτες σου θα είναι αυτοί που θα την πολλαπλασιάσουν, αναλύοντας το πιο αθώο σημείο πλοκής, έως ότου να τους φτάσει στην τρέλα!

7. Κάνε τους να αμφιβάλλουν

Όταν πια οι παίκτες σου είναι φοβισμένοι και παρανοϊκοί, κατάστρεψέ τους το μόνο που θεωρούσαν ασφαλές. Τους συντρόφους τους και τους ίδιους του εαυτούς. Φύτεψε τον σπόρο της δολοπλοκίας, ένα npc είδε το ένα μέλος να καταστρώνει σχέδια, ένα όνειρο που δείχνει τον χαρακτήρα να βιώνει την απόλυτη προδοσία στα χέρια των συντρόφων του/της. Η μήπως ο ίδιος ο χαρακτήρας δεν είναι αυτός που νόμιζε? Δώσε μικρά, ίσως διφορούμενα, στοιχεία ότι ο χαρακτήρας ίσως δεν έχει τα λογικά του, ή ότι ίσως έκανε κάτι τρομερό και δεν το θυμάται. Ο πραγματικός τρόμος  είναι να μην μπορείς να βασιστείς ούτε στον εαυτό σου!

8. Το μεγάλο άγνωστο κακό

«Δεν φοβάσαι το σκοτάδι, αλλά τι βρίσκεται μέσα σε αυτό».

Όπως κάθε περιπέτεια, υπάρχει ο BBEG (Big Bad Evil Guy), στην τελική ακόμα παίζουμε DnD. Αντίθετα όμως με μία κλασσική τροπή, ο villain αυτός, ότι και αν είναι δεν πρέπει να παρουσιαστεί με τον ίδιο τρόπο. Το ‘μεγάλο κακό’ πρέπει να μείνει άγνωστο και κρυφό. Αντί να το παρουσιάσεις νωρίς στο παιχνίδι, κράτα το μυστηριώδες και παρουσίασε τις συνέπειές του. Παρουσίασε πως έχει καταστρέψει τον κόσμο, έχει απαγάγει παιδιά, έχει κάνει τους χωρικούς να χάσουν τα λογικά τους. Όταν έρθει η μαγική ώρα να το συναντήσουν, η περιγραφή σου πρέπει να είναι λεπτομερής στο πόσο απόκοσμοαφύσικο, και αηδιαστικό είναι, αλλά χωρίς να του αποδίδεις πραγματικά λεπτομερή χαρακτηριστικά. Ο κάθε παίκτης θα συμπληρώσει αυτά τα κενά με την φαντασία του, και όσο καλή και να είναι η περιγραφή σου δεν συγκρίνεται με τους χειρότερους εφιάλτες του καθενός.

9. Πέταξε τις μινιατούρες

Σε όλους αρέσουν τα props που διευκολύνουν ένα campaign, αλλά όταν τρέχεις ένα campaign τρόμου είναι μία άλλη ιστορία. Οι μινιατούρες, τα περιβαλλοντικά στοιχεία, ίσως ακόμα και ένα gridσκοτώνει ‘το άγνωστο’. Ο παίκτης απορροφάται σε αυτό που βλέπει μπροστά του, και τον βγάζει από το σκεπτικό που μέχρι τότε τον είχε κάνει να φοβάται. Άσε την φαντασία τους να δουλέψει, όσο περιγράφεις εσύ σταδιακά και χτίζοντας την αγωνία.

10. Ισορρόπησε τα Encounters!

Σε μία περιπέτεια τρόμου, ο παίκτης πρέπει να μάθει πότε να πολεμήσεικαι πότε πρέπει να τρέξει. Τα encounters θα πρέπει να είναι πολλές φορές πιο δυνατά από αυτούς, για να τους δείξει πόσο πραγματικά ασήμαντοι είναι σε αυτό τον κόσμο. Θα πρέπει να βρουν πιο έμμεσους τρόπους αντιμετώπισης των προβλημάτων από το να βουτάνε απευθείας στην μάχη, μέχρι πραγματικά να είναι έτοιμοι. Βέβαια, δεν θες να τους  ξεκληρίσεις εκτός αν γίνουν υπερβολικά αλαζόνες, και κάθε τέτοια μάχη πρέπει να αφήνει και ένα μικρό αίσθημα ελπίδας, διότι κάποτε θα κατακτήσουν τους φόβους τους.

Με αυτά, και την κατάλληλη μελέτη, μπορείς να φέρεις τον φόβο σε ένα τραπέζι DnD, και να δημιουργήσεις μία καινούργια και μοναδική εμπειρία για σένα και τους παίκτες σου!

Υ.Γ.: Δύο playlist φτιαγμένες με αγάπη, για να σε βοηθήσουν:

Have fun DMing!

Φλώρα Κωστοπούλου
Φλώρα Κωστοπούλου

flora.gtavern@gmail.com

Η Φλώρα σαν φοιτήτρια της πληροφορικής είπε να ολοκληρώσει το στερεότυπο της nerd, βάζοντας σαν προσθήκη και τα table top rpg’s(και αν αποτελειώσει ότι budget είχε). Μετά από ένα χρόνο παίκτρια είπε να γίνει DM, και να μην ξέρει να λέει όχι, καθώς τρέχει 5 campaign την εβδομάδα. Έμπειρη στην Pathfinder, και αναγκαστικά έμαθε και λίγη 5e, για να μην την πετάξει ο Πίπης από την ταβέρνα (Τς Τς Τς).Ορκίζεται ότι δεν έχει πεθάνει μέσα της εδώ και κάτι χρόνια, και την έχει αναστήσει νεκρομάντης.