
Between Adventures
Μεταξύ περιπετειών σε μπουντρούμια και μάχες ενάντια σε αρχαία κακά, οι ήρωες χρειάζονται χρόνο να ξεκουραστούν, να συνέλθουν και να ετοιμαστούν για την επόμενη τους περιπέτεια. Πολλοί χρησιμοποιούν επίσης αυτόν τον χρόνο για να κάνουν και άλλες δραστηριότητες όπως είναι η χειροτεχνία όπλων και πανοπλιών, πραγματοποιούν έρευνα για κάτι που τους ενδιαφέρει, ή ξοδεύουν τον σκληρά αποκτηθέν χρυσό τους.
Σε κάποιες περιπτώσεις, το πέρασμα αυτού του χρόνου είναι κάτι που προκύπτει με λίγη φανφάρα ή περιγραφή. Όταν ξεκινάς μια νέα περιπέτεια, ο DM μπορεί απλά να αναγγείλει ότι ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα έχει περάσει και σου επιτρέπει να περιγράψεις σε γενικές γραμμές τι έκανε ο χαρακτήρας σου στο μεσοδιάστημα. Άλλες φορές ο DM μπορεί να θέλει να κρατήσει αρχείο του πόσο χρόνος περνάει καθώς συμβαίνουν περιστατικά πέρα από την αντίληψη σου.
Έξοδα Lifestyle
Μεταξύ των περιπετειών, μπορείς να επιλέξεις μια συγκεκριμένη ποιότητα ζωής και να πληρώσεις το κόστος διατήρησης της. Το να ζεις με ένα συγκεκριμένο lifestyle δεν έχει τεράστια διαφορά για τον χαρακτήρα σου, αλλά ο τρόπος ζωής του μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο που άλλοι άνθρωποι και ομάδες αντιδρούν προς αυτόν. Για παράδειγμα, όταν έχεις υιοθετήσει ένα αριστοκρατικό τρόπο ζωής, μπορεί να είναι πιο εύκολο για σένα να επηρεάσεις τους ευγενείς της πόλης από ότι αν ζούσες στην φτώχεια.
Δραστηριότητες στον ελεύθερο χρόνο
Μεταξύ των περιπετειών, ο DM μπορεί να σε ρωτήσει τι κάνει ο χαρακτήρας σου κατά τον ελεύθερο του χρόνο. Οι περίοδοι ελεύθερου χρόνου μπορούν να διαφέρουν σε μέγεθος, όμως για να κερδίσει ο χαρακτήρας σου μια νέα συγκεκριμένη δεξιότητα πρέπει να αφιερώσει έναν συγκεκριμένο αριθμό ημερών ώστε να την εξασκήσει και να μάθει από αυτήν. Για να μετρήσει μια τέτοια μέρα, ως ημέρα εξάσκησης πρέπει ο ήρωας να αφιερώσει τουλάχιστον οκτώ ώρες στο αντικείμενο που τον ενδιαφέρει, ενώ οι ημέρες δεν χρειάζεται να είναι συνεχόμενες. Αν έχεις παραπάνω από το ελάχιστο αριθμό ημερών για να ξοδέψεις, μπορείς να συνεχίσεις να κάνεις το ίδιο πράγμα για μεγαλύτερη περίοδο χρόνου, ή να μεταπηδήσεις σε μια νέα δραστηριότητα στον ελεύθερο χρόνο σου. Δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου εκτός από αυτές που παρουσιάζονται παρακάτω είναι πιθανές. Αν επιθυμείς ο χαρακτήρας σου να ξοδέψει το χρόνο του κάνοντας μια δραστηριότητα που δεν καλύπτεται εδώ, συζήτησε το με τον DM σου.
Χειροτεχνία
Μπορείς να δημιουργήσεις μη μαγικά αντικείμενα, συμπεριλαμβάνοντας εξοπλισμό για περιπέτεια και έργα τέχνης. Πρέπει να έχεις ειδικευτεί (να είσαι proficient) με τα εργαλεία που σχετίζονται με το αντικείμενο που προσπαθείς να δημιουργήσεις (συνήθως artisan’s tools). Μπορεί επίσης να χρειαστείς πρόσβαση σε ειδικά υλικά ή τοποθεσίες απαραίτητες για την δημιουργία τους. Για παράδειγμα, κάποιος που έχει εξοικείωση με εργαλεία σιδηρουργού (smith’s tools) χρειάζεται πρόσβαση και σε ένα σιδηρουργείο για φτιάξει ένα σπαθί ή μια πανοπλία.
Για κάθε μέρα ελεύθερης δραστηριότητας που ξοδεύεις σε χειροτεχνίες, μπορείς να φτιάξεις ένα ή περισσότερα αντικείμενα με συνολική αξία αγοράς που δεν ξεπερνούν τα 5 χρυσά νομίσματα (5 gp), και πρέπει να χρησιμοποιήσεις αναλώσιμα υλικά που αξίζουν το μισό της συνολικής αξίας του τελικού προϊόντος στην αγορά. Αν κάτι που επιθυμείς να δημιουργήσεις έχει αξία αγοράς μεγαλύτερη των 5 χρυσών νομισμάτων, κάνεις πρόοδο κάθε μέρα που αντιστοιχεί σε 5 χρυσά νομίσματα, έως ότου φτάσεις την αξία της αγοράς του αντικειμένου. Για παράδειγμα, μια ολόσωμη πανοπλία (αξία αγοράς 1500 gp) παίρνει 300 μέρες για να το φτιάξεις μόνος σου.
Πολλαπλοί χαρακτήρες μπορούν να συνδυάσουν τις δυνάμεις τους προς τη χειροτεχνία ενός μοναδικού αντικειμένου, με την προϋπόθεση ότι οι χαρακτήρες έχουν όλοι proficiency στα εργαλεία και εργάζονται μαζί στο ίδιο μέρος. Κάθε χαρακτήρας συνεισφέρει με 5 χρυσά νομίσματα προσπάθειας για κάθε μέρα που ξοδεύουν βοηθώντας να φτιαχτεί το αντικείμενο. Για παράδειγμα, τρεις χαρακτήρες με τις απαιτούμενες γνώσεις (proficiency) στα ειδικά εργαλεία που απαιτούνται και τις κατάλληλες εγκαταστάσεις μπορούν να φτιάξουν ένα κοστούμι πανοπλίας σε 100 ημέρες (αντί για 300 ημέρες), με συνολικό κόστος αναλώσιμων υλικών 750 χρυσών νομισμάτων (με την αντίστοιχη αξία στην αγορά να είναι 1.500 χρυσά νομίσματα). Ενώ ασχολείσαι με τη χειροτεχνία, μπορείς να διατηρείς έναν ταπεινό τρόπο ζωής χωρίς να χρειάζεται να πληρώνεις 1 χρυσό νόμισμα (1 GP) την μέρα ή ακόμα και να ζεις με άνεση με το μισό του κανονικού κόστους.
Εξάσκηση επαγγέλματος
Μπορείς να εργάζεσαι όταν δε βρίσκεσαι σε κάποια περιπέτεια, κάτι το οποίο σου επιτρέπει να διατηρείς έναν μέτριο τρόπο ζωής χωρίς να χρειάζεται να πληρώνεις 1 χρυσό νόμισμα την ημέρα. Το πλεονέκτημα αυτό διαρκεί όσο συνεχίζεις να εξασκείς το επάγγελμα σου.
Από την άλλη, αν είσαι μέλος ενός οργανισμού που μπορεί να προσφέρει επικερδή εργασία, όπως ένας ναός, ή ένα συνδικάτο κλεφτών, μπορείς να κερδίσεις αρκετά για να υποστηρίξεις έναν άνετο τρόπο ζωής, ενώ, αν έχεις εξειδίκευση (proficiency) στο Performance skill και χρησιμοποιήσεις το skill σου κατά τη διάρκεια του ελεύθερου χρόνου σου, μπορείς να κερδίσεις αρκετά για να ζεις πλουσιοπάροχα.
Ανάρρωση
Μπορείς να χρησιμοποιήσεις τον ελεύθερο χρόνο σου ανάμεσα στις περιπέτειες για να αναρρώσεις από έναν εξουθενωτικό τραυματισμό, μια ασθένεια ή κάποια δηλητηρίαση που είχες υποστεί. Μετά από 3 μέρες ανάρρωσης, μπορείς να ρίξεις ένα DC 15 Constitution check. Σε ένα επιτυχημένο save, μπορείς να επιλέξεις ένα από τα ακόλουθα αποτελέσματα:
- Να τερματίσεις έναν παράγοντα που σε εμποδίζει να ξανακερδίσεις hit points.
- Για τις επόμενες 24 ώρες, να αποκτήσεις πλεονέκτημα σε saving throws ενάντια σε μία ασθένεια ή ένα δηλητήριο που σε επηρεάζει τη δεδομένη στιγμή.
Έρευνα
Ο χρόνος μεταξύ των περιπετειών είναι μια σπουδαία ευκαιρία για να διεξάγεις έρευνα, να αποκτήσεις διορατικότητα για μυστήρια που έχουν ξεδιπλωθεί κατά τη διάρκεια μιας εκστρατείας που πήρες μέρος. Η έρευνα μπορεί να περιλαμβάνει να ξεφυλλίζεις παλιούς τόμους και ανέγγιχτους παπύρους σε μια βιβλιοθήκη ή να κερνάς ποτό τους ντόπιους ώστε να ακούσεις φήμες και κουτσομπολιά από τα χείλη τους.
Όταν ξεκινάς την έρευνα σου, ο Dungeon Master καθορίζει αν οι πληροφορίες είναι διαθέσιμες, πόσες μέρες ελεύθερου χρόνου θα σου πάρει για να τις βρεις και αν υπάρχουν περιορισμοί, όπως το να χρειάζεται να ψάξεις ένα συγκεκριμένο άτομο, τόμο ή τοποθεσία. Ο DM μπορεί επίσης να ζητήσει να κάνεις έναν ή παραπάνω ελέγχους ικανοτήτων (ability checks), όπως είναι ένας έλεγχος Intelligence (Investigation) για να βρεις στοιχεία που δείχνουν προς την πληροφορία που επιθυμείς ή έναν Charisma (Persuasion) έλεγχο για να εξασφαλίσεις τη βοήθεια κάποιου. Μόλις ικανοποιηθούν αυτές οι συνθήκες, μαθαίνεις αν η πληροφορία είναι διαθέσιμη. Για κάθε μέρα έρευνας, πρέπει να ξοδέψεις 1 χρυσό νόμισμα (1 GP) για να καλύψεις τα έξοδα σου. Αυτό το κόστος είναι επιπλέον στα φυσιολογικά έξοδα του τρόπου ζωής σου.
Εκπαίδευση
Στον ελεύθερο χρόνο σου μπορείς να μάθεις μια νέα γλώσσα ή να εξασκηθείς με ένα σετ από εργαλεία. Ο DM σου μπορεί να επιτρέψει επιπλέον επιλογές εκπαίδευσης. Πρώτα, πρέπει να βρεις έναν εκπαιδευτή πρόθυμο να σε διδάξει. Ο DM καθορίζει πόσο χρόνο θα πάρει και αν χρειάζονται ένα ή παραπάνω ability checks. Η εκπαίδευση διαρκεί για 250 μέρες και κοστίζει 1 χρυσό νόμισμα την ημέρα. Αφότου ξοδέψεις το απαιτούμενο ποσό χρόνου και χρημάτων, μαθαίνεις τη νέα γλώσσα ή κερδίζεις proficiency με ένα νέο εργαλείο.
Disclaimer: Το D&D 5th edition είναι πνευματική ιδιοκτησία της WtC. Τα παραπάνω είναι μεταφράσεις βάση του SRD, που έχουν γίνει από μέλη του Goblin’s Tavern με σκοπό την διάδοση του παιχνιδιού στο ελληνικό κοινό.